Målgruppen är personer anställda inom den fritidspedagogiska verksamheten. Arbetsgivaren bedömer deltagarens möjlighet att genomföra en poänggivande utbildning.
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att deltagaren ska vidareutveckla sin kompetens avseende fritidshemmets uppdrag och roll, med fokus på läroplanen samt systematiskt kvalitetsarbete.
Kursen behandlar innehållet i läroplanen med fokus på den fritidshemspedagogiska verksamheten så som syfte och centralt innehåll och hur detta kan omsättas i det vardagliga arbetet. Vidare behandlas några centrala teoretiska lärandeperspektiv samt betydelsen av systematiskt kvalitetsarbete.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:
- Redogöra för den fritidshemspedagogiska verksamhetens uppdrag och roll i relation till styrdokumenten samt några centrala teoretiska lärandeperspektiv
- Redogöra för systematiskt kvalitetsarbete och dess process kopplat till den fritidshemspedagogiska verksamhetens uppdrag
Kursen genomförs med fem halvdagstillfällen samt självstudier. Kursen genomförs via digitala plattformen Zoom. Kursen innehåller varierande arbetsformer så som gruppdiskussioner, seminarier, föreläsningar, redovisning samt textinlämningar. Det finns även inslag av praxisnära uppgifter under kursens gång. Kursens genomförande bygger på att deltagarna deltar enskilt och med gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Detta baseras på att deltagarna aktivt bidrar med erfarenheter, reflektioner och perspektiv.
Prov 1: Paper (Paper) 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation) 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Claesson, Silwa (2002). Spår av teorier i praktiken: några skolexempel. Lund: Studentlitteratur (eget urval, ca. 64 s.)
Elvstrand, Helene & Lago, Lina (2022). Barn i fritidshem. Stockholm: Liber (eget urval, ca. 39 s.)
Holmberg, Linnéa (2021). Att bli fritidshemslärare. Första upplagan Stockholm: Liber (eget urval, ca. 22 s.)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Stockholm: Skolverket (304 s.). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken Stödmaterial. Stockholm: Skolverket (26 s.). Tillgänglig via internet.
Säljö, Roger. (2015). Lärande - en introduktion till perspektiv och metaforer. Malmö: Gleerups Utbildning AB (eget urval, ca. 42 s.)
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).
Om en deltagare har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta deltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt.