Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Att leda och utveckla elevhälsoarbetet – samverkan för en hälsofrämjande skola
Engelsk benämning
Leading and Developing Student Health – Collaboration for a Health Promoting School
Kurskod
RC612U
Omfattning
7,5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-03-14
Gällandedatum
2022-03-14
Behörighetskrav
Tillträde till kursen har rektorer som gått den statliga befattningsutbildningen, en äldre statlig rektorsutbildning eller som har dokumentation som visar att annan utbildning och yrkeserfarenhet gett de kunskaper som motsvarar befattningsutbildningen. Deltagaren ska efter avslutad statlig befattningsutbildning eller motsvarande ha arbetat minst ett år på halvtid eller motsvarande i yrket (SFS 2011:183)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
AXX
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla kunskaper om och färdigheter i att analysera, planera, värdera och driva lokalt förbättringsarbete med fokus på elevhälsa och ett hälsofrämjande arbete.
Innehåll
Kursens teoretiska och verksamhetsnära innehåll riktas mot att stödja rektors pedagogiska ledarskap. Kursen fokuserar rektors utmaningar i att leda elevhälsans arbete, framför allt hur rektor kan främja tvärvetenskaplig samverkan i den egna skolan och med omgivande aktörer i ett förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete; få elevhälsans hälsofrämjande arbete att hänga ihop med helheten; samt skapa förutsättningar för elevhälsan att arbeta tillsammans med lärare och övrig personal mot skolans gemensamma mål.
Kursen behandlar, problematiserar och söker lösningar på rektors uppdrag att utveckla och stödja lärares lärande och ledarskap, i syfte att främja samverkan för barns och elevers utveckling och lärande. Kursen ger rektor verktyg i att tydliggöra roller, arbeta med normer, värderingar och kultur i ett distribuerat ledarskap. Kursen innehåller även moment relaterade till den lagstiftning som styr elevhälsan och vad denna lagstiftning innebär för det vardagliga elevhälsoarbetet.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska deltagaren kunna:
Kunskap och förståelse
1. redogöra för teoretiska perspektiv och forskningsansatser i relation till området elevhälsa och förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete, samt beskriva metoder och arbetssätt för förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete
2. beskriva den lagstiftning som styr elevhälsans arbete och vilka delar av hälso- och sjukvårdslagen, smittskyddslagen, barnkonventionen och sekretesslagstiftning som berör elevhälsans insatser
Färdigheter och förmåga
3. genom utvärdering och kvalitetsgranskning analysera och värdera den egna verksamhetens elevhälsoarbete
4. planera ett systematiskt förbättringsarbete samt utforma
stödinsatser till elever i sådana svårigheter som påverkar skolgången
Värderingsförmåga och förhållningssätt
5. kritiskt granska och diskutera etiska perspektiv och ställningstaganden i relation till elevhälsans arbete och verksamhetens demokratiska, samhälleliga och kompensatoriska uppdrag utifrån gällande styrdokument
6. kritiskt granska och problematisera den egna ledarrollen utifrån vetenskapligt grundade teorier och uppdraget som ledare av elevhälsan och elevhälsoarbetet
Arbetsformer
Kursen ges på distans. Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturseminarier och gruppövningar.
Bedömningsformer
Prov 1: Paper (Paper) Lärandemål 1 och 3. (2 hp)
Prov 2: Muntligt seminarium (Oral Seminar). Lärandemål 2 och 5. (2 hp)
Prov 3: Paper och muntlig presentation. (Paper and Oral Presentation). Lärandemål 4 och 6. (3,5 hp)
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hall, Erik; Hayyoun, Dounya; Hylander, Ingrid & Vikström, Semira (2020). Elevhälsa i praktiken. Liber. (219 s.)
Gyllander Torkildsen, Lisbeth, & Nehez, Jaana (2020). Leda utvecklingsprocesser i förskola och skola. Studentlitteratur. (166 s.)
Hjörne, Eva, & Säljö, Roger (2014). Analysing and preventing school failure: exploring the role of multiprofessionality in pupil health team meetings. International Journal of Education and Research, 63, 5-14. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2012.09.005 (10 s.)
Hjörne, Eva & Säljö, Roger (Red.). (2021). Elevhälsa och hälsofrämjande skolutveckling i teori och praktik. Gleerups. (280 s.)
Hylander, Ingrid, & Guvå, Gunilla (2017). Elevhälsa som främjar lärande. Om professionellt samarbete i retorik och praktik. Studentlitteratur. (274 s.)
Lindqvist, Gunilla & Nilholm, Claes (2013). Making schools inclusive? Educational leaders' views on how to work with children in need of special support. International Journal of Inclusive Education, 17(1), 95-110. https://doi-org.ezproxy.ub.gu.se/10.1080/13603116.2011.580466 (15 s.)
Socialstyrelsen och Skolverket (2017). Vägledning för elevhälsan. Tredje upplagan. (200 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska deltagarna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en kursdeltagare har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta kursdeltagaren genomföra prov på ett alternativt sätt.