Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
I kursen fokuseras studiet av kulturmöten och identitetsskapande i vid bemärkelse. Särskilt uppmärksammas kristendom, judendom och islam i Sverige. Härvidlag arbetar studenterna bl.a. med temat ”Abrahams barn” kring centrala berättelser och övar sig i berättande och gestaltande i olika former. Studenterna möter också frågor kring barns och ungdomars identitetsskapande processer och hur dessa kommer till uttryck i mångfaldens samhälle. Innehållet i kursen uppmärksammar därmed också demokratiska processer, mänskliga rättigheter och medborgerlig bildning.
Studenterna genomför studiebesök samt gör intervjuer och observationer i närsamhället för att bli förtrogna med lokala religiösa samfund i syfte att kunna använda närmiljön som resurs i undervisningssammanhang.
I en individuell uppgift dokumenterar och analyserar studenterna livsfrågor och kulturmöten i närmiljön med förankring i kursens litteratur.
Muntlig och skriftlig redovisning i grupp av studiebesök i olika religiösa samfund i närsamhället där studentens kreativa och didaktiska förmåga bedöms. Temat Abrahams barn examineras dels genom att studenten deltar aktivt i kreativt skapande och gestaltning av vald uppgift, dels i en gruppvis framställd skriftlig inlämningsuppgift som bedöms utifrån didaktisk medvetenhet. En skriftlig individuell examinationsuppgift med utgångspunkt i en intervju om kulturmöten i närmiljön, som också redovisas muntligt i grupp, bedöms med avseende på kvalitet i dokumentation och analysförmåga. Teoretiska perspektiv i kursen diskuteras vid två särskilda litteraturseminarier.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Andersson, Daniel & Åke Sander (red): Det mångreligiösa Sverige – ett landskap i förändring. Lund: Studentlitteratur, 2005 (valda delar, 110 s)
Arvastson, Gösta och Billy Ehn (red): Kulturnavigering i skolan. Malmö: Gleerups, 2007 (149 s)
Hedin, Christer: Abrahams barn. Vad skiljer och förenar judendom, kristendom och islam? Smedjebacken: Bokförlaget Arena, 1999 (270 s)
Jönsson, Anders: Lärande bedömning. Malmö: Gleerups, 2009 (176 s)
Khemeri, Jonas Hassen: Ett öga rött. Månpocket, 2003 (252 s)
Lalander, Philip & Thomas Johansson: Ungdomsgrupper i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur, 1999 (166 s)
Lorentz, Hans & Bosse Bergstedt (red): Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Lund: Studentlitteratur, 2006 (i urval, 100 s)
Otterbeck, Jonas: Islam, muslimer och den svenska skolan. Lund: Studentlitteratur, 2000 (148 s)
Rosenblad, Dorothea: Abrahams barn. Annorlunda undervisning om religion i dagens Sverige. Stockholm: Gripentryck, 1997 (53 s)
Stier, Jonas: Identitet. Människans gåtfulla porträtt. Lund: Studentlitteratur, 2003 (159 s)
Trost, Jan: Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur, 2010 (165 s)
Williams, Kevin, Helle Hinge and Bodil Liljefors Persson: Religion and Citizenship Education in Europe. CiCe Guidelines on Citizenship Education in a Global Context 5, CiCe Thematic Network, London Metropolitan University 2008. http://cice.londonmet.ac.uk (17 s)
Woodhead, Linda (red): Religions in the Modern World. Traditions and transformations. 2nd edition. Routledge, 2009 (2991) (valda delar, ca 150 s)
Kursplaner och betygskriterier i religionskunskap.
Förslag på valbar litteratur: (ca 250 s)
Claesson, Silwa: Spår av teorier i praktiken. Några skolexempel. Lund: Studentlitteratur, 2002 (131 s)
Estrada, Felipe & Janne Flyghed (red): Den svenska ungdomsbrottsligheten. Lund: Studentlitteratur, 2001 (415 s)
Goldinger, Barbro & Gunilla Magnusson: Fem år av ditt liv. Barnens utveckling under åldersperioden 7-12 år. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1988 (1977) (197 s)
Goldinger, Barbro: Tonårstiden. Utvecklingen från förpubertet upp till vuxen ålder. Stockholm: Wahlström & Widstrand, 1986 (187 s)
Hjerm, Mikael & Abby Peterson: Etnicitet. Perspektiv på samhället. Malmö: Gleerups Utbildning AB, 2007 (272 s)
Holmdahl, Barbro: Tusen år i det svenska barnets historia. Lund: Studentlitteratur, 2000 (214 s)
Hultinger, Eva-Stina och Christer Wallentin (red): Den mångkulturella skolan. Lund: Studentlitteratur, 1996 (306 s)
Hylland Eriksen, Thomas: Kulturterrorismen. En uppgörelse med tanken om kulturell renhet. Nora: Nya Doxa, 1999 (72 s)
Madsén, Torsten (red): Lärares lärande. Lund: Studentlitteratur, 1994 (335 s)
Stenberg, Leif: Muslim i Sverige. Lära och Liv. Stockholm: Bilda Förlag, 1999 (128 s)
Svanberg, Ingvar & David Westerlund: Blågul islam? Muslimer i Sverige. Nora: Bokförlaget Nya Doxa, 1999 (299 s)
Svanberg, Ingvar och Tydén, Mattias: Tusen år av invandring. En svensk kulturhistoria. Wiborg: Dialogos, 2005 (446 s)
Trondman, Mats & Vihad Bunar: Varken ung eller vuxen: samhället idag är ju helt rubbat. Stockholm: Atlas Bokförlag, 2001 (565 s)
Trondman, Mats: Samtidskultur: Karaoke, karnevaler och kulturella koder. Nora: Bokförlaget Nya Doxa, 1999 (333 s)
Ålund, Alexandra: Multikultiungdom. Kön, etnicitet, identitet. Lund: Studentlitteratur, 1997 (196 s)
Ärnström, Ulf & Hagberg, Peter: Berättarboken - en bok om att berätta med egna ord. Stockholm: Kulturkemi Berättarverkstan, 1991 (88 s)
Någon lärobok för grundskolan och gymnasiet.