Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL201C Religion och lärande: Religion, etik och livsfrågor (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska problematisera hur identiteter konstrueras, förmedlas och tar sig uttryck i ett mångkulturellt samhälle. Kursen syftar vidare till att studenterna tillägnar sig grundläggande kunskaper om religions- och kulturmöten i närsamhället. Studenterna ska utveckla sin reflekterande förmåga kring den egna lärarrollen samt undersöka olika gruppkonstellationer och lärandemiljöer.
I kursen fokuseras studiet av kulturmöten och identitetsskapande i vid bemärkelse. Särskilt uppmärksammas judendom, kristendom och islam ur såväl ett religionshistoriskt perspektiv som ett kulturmötesperspektiv. Studenterna arbetar bland annat med temat ”Abrahams barn” utifrån centrala källtexter och övar sig i berättande och gestaltande i olika former. Studenterna möter teorier om ungdomars identitetsskapande processer och undersöker hur dessa processer kommer till uttryck i mångfaldens samhälle. Innehållet i kursen uppmärksammar också andraspråksperspektiv och värdefrågor som till exempel likvärdighet och asymmetri samt orättvisor och demokrati.
Studenterna genomför studiebesök i närsamhället för att bli förtrogna med lokala religiösa samfund i syfte att kunna använda närmiljön som resurs i undervisningssammanhang.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten. Betygskriterier och omtentamenstillfällen anges också av kursledaren vid kursstarten.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och redogöra för hur individ, grupp och samhälle kan samspela i ungdomars identitetsskapande processer.
- självständigt jämföra olika kulturer, religioner (judendom, kristendom och islam) och livsåskådningar och redogöra för hur de kan komma till uttryck i ett mångkulturellt samhälle.
- identifiera och beskriva kulturmöten med fokus på identitet, etnicitet och migration utifrån berättelser från judendom, kristendom och islam där gestaltande arbetssätt är i fokus.
- använda närsamhällets mångfald som resurs i planering av skolarbete.
- beskriva och diskutera hur undervisning kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje elevs lärande och utveckling främjas i religionskunskap.
- redogöra för hur elevers begreppsförståelse och språkliga förmåga utvecklas i funktionella sammanhang samt exemplifiera hur skönlitteratur, andra texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling.
- redogöra för sambandet mellan det ämnesspecifika språket och elevers kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt exemplifiera hur undervisning i religionskunskap kan organiseras för att främja elevers lärande.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, workshoppar, informationssökning, grupparbeten, studiebesök och självstudier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Insikter i hur individ, grupp och samhälle kan samspela i identitetsskapande processer examineras genom dels en muntlig och skriftlig redovisning i grupp baserad på studiebesök i olika religiösa samfund i närsamhället, där även didaktisk förmåga bedöms, dels i litteraturseminarier. (Mål 1 och 4).
Temat Abrahams barn examineras dels genom att studenten deltar aktivt i kreativt skapande och gestaltning av vald uppgift, dels i ett studentlett seminarium kring livsfrågor med relevans i nutid, samt i en workshop kring temat. (Mål 2, 3 och 6).
Med utgångspunkt i kursens innehåll framställer studenterna i grupp en digital berättelse där de resonerar kring ett första- och andraspråksperspektiv, samt reflekterar över hur undervisningen i skolämnet religionskunskap kan främja alla elevers lärande. (Mål 5, 6 och 7).
I en individuell skriftlig hemtentamen och i litteraturseminarier examineras religionerna judendom, kristendom och islam. (Mål 2 och 3).
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Groth, Bente (2002). Judendomen: kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur. (Urval 160 s.)
Gärdenfors, Peter (2010). Lusten att förstå: om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur & kultur. (284 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2014). Språkinriktad undervisning: en handbok. Ny uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (I urval ca 100 s.)
Hedin, Christer (2007). Abrahams barn: vad skiljer och förenar judendom, kristendom och islam? Stockholm: Dialogos. (273 s.)
Khemiri, Jonas Hassen (2012). Ett öga rött. Månpocket. (252 s.)
Liljefors Persson, Bodil (2011). ”Abrahams barn – inkluderande undervisning utifrån kreativt samarbete och dialog.” I Löfstedt, Malin (red.) Religionsdidaktik – Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. (s. 187-202).
Löfstedt, Malin (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
Roald, Anne-Sofie (2005). Islam: historia, tro, nytolkning. Stockholm: Natur och kultur. (Urval 160 s.)
Roos, Lena (2011). “Ansikte mot ansikte”. I Löfstedt, Malin (red.) Religionsdidaktik – Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. (s. 203-216).
Rosenblad, Dorothea & Fanny Rosenblad. (2013). Samma rötter: Abrahams barn i tre religioner: Lärarhandledning. Fondi förlag. (192 s.)
Woodhead, Linda (2004). Christianity – A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. (168 s.)
Stier, Jonas (2003). Identitet. Människans gåtfulla porträtt. Lund: Studentlitteratur. (159 s.)
Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. (165 s.)
Williams, Kevin, Helle Hinge and Bodil Liljefors Persson (2008). Religion and Citizenship Education in Europe. CiCe Guidelines on Citizenship Education in a Global Context 5, CiCe Thematic Network, London Metropolitan University. http:cice.londonmet.ac.uk (17 s.)
Tillkommer aktuella artiklar ca 200 s.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.