Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL204C Religion och lärande: Existentiella frågor i globala perspektiv (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om nya religiösa rörelser (NRR), New Age och västerländsk esoterism utifrån ett religionshistoriskt och begreppskritiskt perspektiv. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar förståelse för och kunskap om hur religion relaterar till makt, sekularisering och identitetsformation utifrån perspektiven genus, etnicitet och social förändring. Studenten ska även fördjupa sina kunskaper om kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val.
Kursen ger en överblick över uppkomst, spridning och förändring av nya religiösa rörelser (NRR), New Age och västerländsk esoterism. Dessa fenomen studeras historiskt och i nutid utifrån flera teoretiska perspektiv. I kursen koncentreras diskussionerna kring frågor om makt, sekularisering och identitet utifrån perspektiven genus, etnicitet och social förändring. I kursen ingår att studenterna problematiserar frågor som rör kunskapssyn och lärande, genom att identifiera för religionskunskapsundervisning centrala frågor inom kursens ramar och koppla dessa till skolans styrdokument.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- problematisera och analysera nya religiösa uttryck, såsom nya religiösa rörelser (NRR), New Age och västerländsk esoterism, ur såväl historiska som samtida perspektiv
- söka och värdera aktuell religionsvetenskaplig och annan forskning som fokuserar för kursen centrala teman
- granska och värdera texter och läromedel med utgångspunkt i skolans styrdokument, samt centrala teorier och begrepp rörande nytolkning, nyskapande och förändring i förhållande till religion
- problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar och seminarier, workshops, vetenskapligt skrivande, kamratrespons, samt arbete i grupp och individuellt. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
I en första examination presenterar studenter muntligt inom ramen för ett grupparbete en undersökning av en nyreligiös rörelse (NRR). (Lärandemål 1 och 2)
I en andra examination författar studenten individuellt en kortare vetenskaplig text, som behandlar aktuell forskning kring nya religiösa rörelser (NRR), New Age eller västerländsk esoterism. (Lärandemål 1 och 2)
I en tredje examination producerar studenterna inom ramen för ett grupparbete ett läromedel om nya religiösa rörelser (NRR), New Age och västerländsk esoterism. (Lärandemål 3 och 4)
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Cowan, Douglas E. & Bromley, David G. (2009). Cults and New Religions. A Brief History. Malden & Oxford: Blackwell Publishing. (260 s).
Frisk, Liselotte (1998). Nyreligiositet i Sverige: Ett religionsvetenskapligt perspektiv. Nora: Nya Doxa. (238 s).
Liljefors Persson, Bodil (2011). Romanticism, exoticism och kolonialism: Om representation av Amerikas indiankulturer i svenska läromedel. I Föreningen lärare i religionskunskap årsbok 2011, s. 79-93 (15 s).
Otterbeck, Jonas (2004). Vad kan man egentligen begära? Läromedelstexter om islam. I Didaktikens Forum 1:2004 s. 56-73. Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm (16 s).
Woodhead, Linda et al. (2010). Religions in the Modern World. Traditions and transformations. London & New York: Routledge – kap. 12, 13, 14, 20 (75 s).
En av följande böcker väljs i samråd med undervisande lärare:
Goodrick-Clarke, Nicholas (2008), The Western Esoteric Traditions: A Historical Introduction. Oxford: Oxford University Press (296 s).
Hanegraaff, Wouter J. (2013). Western Esotericism. A Guide for the Perplexed. New York & London: Bloomsbury (211 s).
Tillkommer aktuella artiklar och valbar litteratur i samråd med examinator i relation till examinationsuppgifterna inom ramen för kursen (ca 500 s.) t.ex. rörande nya religiösa uttryck eller läromedel.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).