Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL703C Religion och lärande: Nya religioner i en sekulariserad värld (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om populär- och ungdomskultur, medier och identitetskonstruktion såväl i mångfaldens Sverige som i övriga världen. Kursen syftar också till att studenten inom ramen för religionskunskapsämnet fördjupar sina kunskaper om etik, livsfrågor och livsstil, sexualitet, relationer, normer och värden. Studenten fördjupar även sina kunskaper om bedömning, utvärdering och dokumentation.
I kursen analyserar studenten ömsesidiga förhållanden mellan religion och media, populär- och ungdomskultur och hur dessa kan bidra till eller utmana religionsundervisningens innehåll. Aktuell forskning om det pluralistiska globaliserade samhällets influenser på individers ställningstaganden i religiösa och värderingsmässiga frågor studeras. Fokus ligger också både på den enskilda individens livsvärld och på elevens livsfrågor. Sexualitet och relationer samt könade maktfrågor utgör en central del i kursen. Didaktiska frågor och val kopplas genomgående till kursens teoretiska innehåll. Studenten fördjupar kunskaper om bedömning genom att granska den egna bedömnings- och dokumentationspraktiken.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och analysera hur ungdomars meningssökande tar sig uttryck i och genom olika medier samt relatera detta till etiska förhållningssätt och värdegrundsfrågor
- presentera och använda olika teorier om populär- och ungdomskultur, globalisering och medier
- presentera, motivera och teoretiskt förankra didaktiska val i undervisningssammanhang relaterade till kursens innehåll
- planera och presentera undervisning om sex- och samlevnad utifrån ett normmedvetet perspektiv
- analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar och seminarier, workshops, informationssökning, arbete i grupp och självstudier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärare.
Första examinationen, som genomförs inom ramen för ett grupparbete, är en filmanalys som fokuserar på livsfrågor och etik inom populär- och ungdomskultur. (Mål 1, 2, 3)
Andra examinationen innebär att studenten inom ramen för ett grupparbete presenterar en planering för undervisning om sexualitet och relationer. (Mål 3, 4)
Tredje examinationen, som utförs i form av individuell skriftlig inlämning och inom ramen för ett grupparbete, är en analys och reflektion kring livsfrågor, populär- och ungdomskultur och den egna bedömnings-, betygs- och dokumentationspraktiken. (Mål 3, 4, 5)
För godkänt resultat på kursen krävs aktivt deltagande under kursens alla moment. Samtliga examinationsuppgifter skall vara godkända för att kursen ska anses vara avklarad. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Alvstad, Erik (2010). Encounters Between Believers and Non-Believers in a Symbolic Universe: Religious Dialogue and Controversy on the Internet. Nordic Journal of Religion and Society 23, no. 1: 71–86.
Darj, Frida & Hedvig Nathorst-Böös (2011). HBT & Heder. En intervjustudie om unga HBT-personer som lever i familjer med hedersnormer. Alma Europa & RFSL Ungdom. (191 s).
Hela livet. 50 år med sex- och samlevnadsundervisningen. Myndigheten för skolutveckling. (236 s) Tillgänglig via internet.
Hedervärt. Att arbeta med ungdomar om heder. Utgiven av Kvinnoforum 2006. (59 s). Tillgänglig via internet.
Flickor och pojkar i skolan - hur jämställt är det? SOU 2009:64 (Urval 100 s) Tillgänglig via internet.
Jönsson, Anders. (2013). Lärande bedömning. Lund: Gleerups (Urval i samråd med kursledare 100 sidor)
Klassen, Chris (2014). Religion & Popular Culture: A Cultural Studies Approach. Oxford: Oxford University Press. (227 s)
Lindgren, Simon (red.) (2015). Ungdomskulturer. Malmö: Gleerups. (172 s.)
Lundahl, Christian (2014). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur. (Urval i samråd med kursledare 100 s)
Skolverket (2020 [2010]). Hedersrelaterat våld och förtryck - skolans ansvar och möjligheter. Stockholm: Skolverket. (42 s) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2019). Sex- och samlevnadsundervisning - En Introduktion. Jämställdhet, Sexualitet och Relationer i Läroplanerna. Stockholm: Skolverket. (20 s) Tillgänglig via internet.
Wiktorin, Pierre (2011). Religion och populärkultur: från Harry Potter till Left Behind. Lund: Sekel Bokförlag. (144 s) Tillgänglig via internet.
Tillkommer övrig litteratur tex. om sex och samlevnad i olika religioner i samråd med examinator och relaterat till val av examinationsuppgifter. (ca 500 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.