Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SB736B Samhällsorientering och lärande: Perspektiv på människors liv och tro i tid och rum (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen behandlar utvärderingar och kvalitetsarbete i relation till ämnes- och skolutveckling samt i relation till lärares och elevers villkor. Vidare fördjupas och tillämpas ämnesdidaktiska perspektiv och kunskaper i relation till styrdokument samt olika aspekter av de fyra SO-ämnena.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera en lokal, nationell eller internationell utvärdering utifrån dess betydelse för den lokala skolnivån (3 hp),
- kritiskt värdera policys och praktiker som rör utvärderingar, kvalitetsarbete och skolutveckling (3 hp),
- planera och presentera SO-undervisning för åk 4–6 i progression och med förankring i ämnesdidaktisk teori (3hp).
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, praktiskt kreativt arbete, självstudier, arkiv- och studiebesök, fältarbete samt arbete med olika digitala verktyg. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbeten och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 3: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation with Written Basis), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber. (kap. 3, 4 och 7) (70s.)
Bornemark, Jonna (2020). Horisonten finns alltid kvar. Om det bortglömda omdömet. Stockholm: Volante. (207 s.)
Bunar, Nihad (2016). Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering. Socialmedicinsk tidskrift. 93(5), 564-573. (10 s.)
Elvstrand, Helene (2009). Delaktighet i skolans vardagsarbete. Linköping: Linköpings universitet. Elektronisk resurs. Kap. 1, 2, 3, 7, 8 och 11. (129 s.)
Franck, Olof, Johansson, Anette, Lillienstam, Anna-Lena & Pettersson, Anna (2021). SO för lärare 4–6. Malmö: Gleerups (230 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders (red.) (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. ”Introduktion” samt kap. 5. (24 s.)
Lindblad Petersen, Lena & Pettersson Berggren, Gunilla (2021). Lärardriven skolutveckling – undervisning på vetenskaplig grund. Stockholm: Lärarförlaget. (122 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger och Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur (urval i samråd med lärare, 100 s.)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. [Elektronisk resurs]
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber (266 s.)
I övrigt tillkommer diverse artiklar samt litteratur om ca 200 sidor som väljs i samråd med lärare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.