Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Beach, Richard m fl (2006). Teaching Literature to Adolescents. Lawrence Erlbaum Associates. (s. 1-121)
Bergman, Lotta m fl (2009). Makt, mening, motstånd. Litteraturundervisningens dilemman och möjligheter. Liber (kap 1&3, ca 60 s.)
Chambers, Aidan (2001). Böcker inom oss – om boksamtal. Rabén & Sjögren (163 s.)
Gee, James Paul (2006). Why Game Studies Now? Video Games: A New Art Form. I: Games and Culture, Jan 2006; vol. 1: pp. 58 - 61.
http://gac.sagepub.com.support.mah.se/cgi/reprint/1/1/58
Greczanik, Lisa (2008). “Det häftigaste är att författarna kan se vad vi gör!” Om nyttan och nöjet med bloggen som språkutvecklare. I: Undomskulturer – äger eller suger? Svensklärarföreningens årsskrift 2008(13 s.)
Granath Thomas (1998). Manus och dramaturgi för film. Liber-Hermod (156 s.)
Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders (1999). Epikanalys. En introduktion. Studentlitteratur ( i urval, ca 60 s.)
Jönsson, Anders (2010). Lärande bedömning. Gleerups (150 s.)
Liberg, Caroline (2007). Språk och kommunikation. I: Att läsa och skriva – forskning och beprövad erfarenhet, utgiven av Skolverket (15 s.)
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
Molloy, Gunilla (2008, 2 uppl.). Reflekterande läsning och skrivning. Studentlitteratur (296 s.)
Molloy, Gunilla (2003). Att läsa skönlitteratur med tonåringar. Studentlitteratur (s. 9-133)
Nilsson, Jan (2007 2 uppl.). Tematisk undervisning. Studentlitteratur (kap. 2&5 33 s.)
Olin-Scheller, Christina (2008). Såpor istället för Strindberg? : litteraturundervisning i ett nytt medielandkap. Natur & Kultur (160 s.)
Persson, Magnus (2000). Populärkultur i skolan. Traditioner och perspektiv. I: Persson, Magnus (red). Populärkulturen och skolan. Studentlitteratur (s. 15-101)
Läroplaner och kursplaner i svenska. Skolverket. (www.skolverket.se)
Skönlitteratur
Anderberg Strollo, Åsa (2008). Bryta om. Alfabeta (314 s.) (gy)
Bach, Tamara (2005). Från en annan planet. Berghs (168 s.)
Berggren, Mats (2003). Det finns inga skridskor i öknen. Rabén&Sjögren (128 s.) (7-9)
Kadefors, Sara (2001). Sandor slash Ida. Månpocket (283 s.)
Khemiri, Jonas Hassen (2003). Ett öga rött. Norstedts (253 s.)
Kärlek och uppror.En bok för alla (i urval)
Lindgren, Astrid (1973). Bröderna Lejonhjärta. Rabén&Sjögren (256 s.) (7-9)
Nilsson Per (1992). Hjärtans fröjd. Rabén&Sjögren (148 s.)
Sagor att läsa och berätta. En bok för alla (i urval)
Satrapi, Marjane(2004). Persepolis, del 1. Ordfront Förlag AB (71 s.)
Film
Cantet, Laurent( 2008), Mellan väggarna Frankrike
Valbara filmer
Barmak, Siddiq (2003), Osama. Afghanistan
Caro, Niki (2002), Whale rider. Nya Zeeland
Davaa, Byarnbasuren&Falorni,Luigi(2003), Den gråtande kamelen.Tyskland, Mongoliet
Guggenheim, Davis (2006), En obekväm sanning. USA
Inarritu, Alejandro Gonzalez (2000), Älskade hundar. Mexico
Kusturica, Emir (1998), Svart katt, vit katt. Frankrike
Lund, Katia& Meireller, Fernando (2002), Guds stad (Ciudade de deus). Brasilien
Makhmalbaf, Mohsen (2001), Kandahar. Iran
Nair, Mira (2001), Monsunbröllop. Indien, USA, Frankrike, Italien
Salles, Walter (1997) ,Central do Brazil. Brasilien
Sauper, Hubert (2004 ),Darwins mardröm,Frankrike. Österike, Belgien
Sembene, Ousmane (2004), Moolaadé – fristaden. Senegal, Frankrike
Tamahori, Lee (1994), Krigarens själ, (Once were warriors).Nya Zeeland
Wagehofer, Erwin (2005), We feed the world. Österrike
Zvjagincev, Andrej (2003), Återkomsten. Ryssland
Dataspel
Aktuellt dataspel väljs i samråd med kursledaren
Referenslitteratur
Andersson, Lars Gustaf & Hedling, Erik (1999), Filmanalys. En introduktion. Studentlitteratur
Erberth, Bodil & Rasmusson,Viveka (2007, 3:e uppl), Undervisa i pedagogiskt drama. Studentlitteratur
Hoel, Torlaug Løkensgard (2001). Skriva och samtala. Lärande i responsgrupper. Studentlitteratur
Wolf, Lars (2003), …och en fräck förgätmigej. Studentlitteratur