Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Svenska och lärande: Att analysera, bedöma och stödja språkutveckling
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Analysing, Assessing and Facilitating Language Development
Kurskod
SL209C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-03-22
Gällandedatum
2018-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL208C Svenska och lärande: Ungdomar, texter och lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7–9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om svenska språket som system och i bruk och kunna tillämpa denna kunskap för att analysera, bedöma och stödja elevers språkutveckling. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla kunskaper om centrala lärandeteorier.
Innehåll
Delkurser
Grammatik och grammatikdidaktik, 6 credits
Delkursens innehåll
Inom kursen behandlas svenska språkets grammatiska och fonetiska regelsystem ur ett funktionellt perspektiv. Studenterna studerar också skillnader och likheter mellan tal och skrift och de didaktiska konsekvenserna av dessa skillnader och likheter. Begreppet språklig medvetenhet problematiseras liksom också vad tal- och skriftspråklig kompetens innebär för individ och samhälle. Grammatikens vad, hur och varför diskuteras, varvid den skolgrammatiska traditionen ställs i belysning av de ämnesdidaktiska begreppen formaliserad och funktionaliserad undervisning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
redogöra för svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt för skillnader och likheter mellan tal och skrift
diskutera grammatikundervisningens vad, hur och varför
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av pararbete, gruppdiskussioner (även nätbaserade), föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen består av två delar. Den första delen utgörs av en individuell skriftlig salstentamen (lärandemål 1) Den andra delen utgörs av ett nätbaserat litteraturseminarium (lärandemål 2).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Elevtextanalys, bedömning och lärande, 9 credits
Delkursens innehåll
Med utgångspunkt i sina kunskaper om svenska språkets grammatiska regelsystem analyserar studenterna språket i elevers textproduktion samt använder dokumentation av elevers textproduktion som redskap för att bedöma hur långt elever hunnit i sin språkutveckling och hur stödet för elevers fortsatta språkutveckling kan utformas. I detta sammanhang diskuterar studenterna också elevtextanalysens funktion som grund för samtal mellan vårdnadshavare, lärare och elev samt reflekterar över bedömningen. I kursen behandlas också centrala lärandeteorier.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten
kunna redogöra för centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning
kunna analysera och bedöma elevtexter i ett utvecklingsperspektiv
utifrån analys och bedömning av en elevs textproduktion kunna synliggöra elevens utveckling i förhållande till nationella mål och betygskriterier samt ge förslag på hur den fortsatta undervisningen kan utformas för att stödja elevens långsiktiga språkutveckling
kunna föreslå former för långsiktig dokumentation av elevers språkutveckling
kunna reflektera över bedömnings-, betygssättnings- och dokumentationspraktiker
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av pararbete, gruppdiskussioner (även nätbaserade), föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen består av två delar. Den första delen består av en skriftlig analys och reflektion (lärandemål 2, 3, 4 och 5 ). Den andra delen består av ett muntligt seminarium (lärandemål 1).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Grammatik och grammatikdidaktik, 6 credits
Brodow, Bengt, Nilsson, Nils-Erik & Ullström, Sten-Olof (2000). Retoriken kring grammatiken. Lund: Studentlitteratur (167 s.)
Josefsson, Gunlög (2010, 2 uppl.). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur (252 s.)
Lundin, Katarina (2017, 3 uppl.). Tala om språk. Lund: Studentlitteratur (198 s.)
Elevtextanalys, bedömning och lärande, 9 credits
Den skriftliga individuella utvecklingsplanen [Reviderad och utökad upplaga] (2017). Stockholm: Skolverket (32 s.) Tillgänglig via internet
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 7, 27 s.)
Hirsch, Åsa (2011) A tool for learning? An analysis of targets and strategies in Swedish Individual Education Plans. Nordic Studies in Education vol 31, s.14-30, (16 s)
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (344s)
Liberg, Caroline (2009). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. I: Juvonen P. (red). Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008. (Language and Learning. Papers from the ASLA Symposium in Stockholm, 7–8 November, 2008). ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. Stockholm (s. 11-25). Tillgänglig via internet
Nordenfors, Mikael (2017). Elevernas texter. Redskap för textanalys, textsamtal och bedömning. Lund: Studentlitteratur (273 s.).
Shepard, Lorrie A (2000). The role of Assessment in a Learning Culture. I: Educational Reseacher. 29 (s. 4-14) Tillgänglig via internet
Skar, Gustaf & Tengberg, Michael (red.) (2015). Bedömning i svenskämnet: årskurs 7-9. Stockholm: Natur och Kultur (s. 23-86. 129-160)
Kurs- och ämnesplaner i svenska. Skolverket (www.Skolverket.se)
Nationella prov för år 9 (7-9) respektive gymnasieskolan (gy) Tillgängliga via internet
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.