Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och avser undervisning i ämnet svenska.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Prov 1, Informationsfilm och seminarium (Informative film and Seminar) 4 hp
I detta prov bedöms lärandemål 3.
Prov 2, Utredande text (Expository text) 6 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1,2 och 6.
Prov 3, Skriftlig salstentamen (Written Examination ) 5 hp
I detta prov bedöms lärandemål 4, 5 och 7.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 2 samt på Prov 1 eller 3.
Den muntliga presentationen/Muntliga presentationer kräver god språkbehandling, disposition och presentationsform. Den skriftliga texten kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Bunar, Nihad (2020) Utbildning och mångkulturalitet det globala samhället. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan]. Stockholm: Natur och Kultur. (15 s)
Dysthe, Olga (1996). The multivoiced classroom: Interactions of writing and classroom discourse. Written communication, 13(3), 385-425.
Eriksson, Jessica, Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Andra upplagan Ingarö: Columbus förlag (c:a 100 sidor, i samråd med kursledaren).
Frykholm, Clas-Uno (2007). Pedagogiska konsekvenser. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (s 101 – 120) ( 20 s).
Gibbons, Pauline (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 4. upppdaterad uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (ca 275 s).
Holmberg, Per (2019). Grammatik i ett funktionellt perspektiv. I: Liberg, Caroline & Smidt, Jon. Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber (12 s)
Jönsson, Anders (2011). Bedömning i didaktisk belysning. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.), Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. (s 319-334) (15 s).
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. [reviderad upplaga] Stockholm: Liber (217 s).
Jönsson, Karin & Jennfors, Elisabeth (2011) Svenskämnet och innehållsfrågan. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.), Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. (s 129-147) (18 s).
Korneliussen, Niviaq (2018). Homo sapienne. Stockholm: Leopard (152 s)
Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och Kultur. (s 25-152) (125 s).
Liberg, Caroline (2007). Läsande, skrivande och samtalande. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (s 25 – 44) (19 s).
Liberg, Caroline & Nordlund, Anna (2019). Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår. Nordic Journal of Literacy Research. Vol 5. No.2 2019, pp 120-139 (19 s)
Liberg, Caroline (2020). Att vara lärare – den didaktiska reliefen. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan]. Stockholm: Natur och Kultur. (20 s)
Liberg, Caroline & Säljö, Roger (2020). Grundläggande färdigheter – att bli medborgare. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan]. Stockholm: Natur och Kultur. (23 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (168 s).
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo (67 s).
Lundgren, Ulf P. (2020). Läroplansteori och didaktik – framväxten av två centrala områden. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan]. Stockholm: Natur och Kultur. (83 s)
Lundin, Katarina (2019). Språkets byggstenar grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB (150 s).
Skantz Åberg, Eva (2018). Children's collaborative technology-mediated storymaking: intructional challenges in early childhood education. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet. (Tillgänglig via ingernet)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. [Solna]: Skolforskningsinstitutet. (61 s) (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2006). I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker. Stockholm: Skolverket (66 s). (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2014). Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2020). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket (Tillgänglig via internet)
Svensson, Gudrun, Svensson, Jenny, Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket.
Säljö, Roger (2020). Den lärande människan – teoretiska traditioner. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan]. Stockholm: Natur och Kultur. (61 s)
Wahlström, Ninni (2016). A third wave of European education policy: Transnational and national conceptions of knowledge in Swedish Curricula. European Educational Research Journal, 15(3), 298-313.
Wernersson, Inga (2020) Genusordning och utbildning) —förr och nu. I: Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan]. Stockholm: Natur och Kultur. (22 s)
Westman, Maria (2019). Bedömning i och av svenska. I: Liberg, Caroline & Smidt, Jon. Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber (11 s)
I övrigt ingår litteratur som väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 500 s., tillkommer