Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 och avser undervisning i ämnet svenska.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Planering och organisation av undervisning och bedömning som en del av undervisningen, bearbetas utifrån didaktisk teori, läroplansteori och teorier om kunskap och lärande. Kursen behandlar planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Identitet, sexualitet och samlevnadsfrågor diskuteras och didaktiseras.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär en uppgift på plats vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Prov 1, informationsfilm och seminarium (informative film and seminar), 4hp
En första del av provet består i att studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, producerar en informationsfilm som behandlar praktiska modeller för läs- och skrivundervisning. Filmerna redovisas och följs sedan upp i ett seminarium. I detta prov bedöms lärandemål 3.
Prov 2, en lektionssekvens och en utredande text (sequence of lessons and expository text) 4hp
I detta prov bedöms lärandemål 5 & 7. Provet består av en planering av en lektionssekvens utifrån gällande läroplan och kursplan där språkutveckling och kunskapsområdet identitet, sexualitet och samlevnad integreras. I den muntliga redovisningen ska studenten relatera den redovisade lektionssekvensen till gjorda erfarenheter av undervisning från verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Lektionssekvensen följs av en individuell text, där studenten redogör för och motiverar sina didaktiska val och elev- och lärobokstexters struktur och språkliga drag.
Prov 3, tentamen (examination ) 7hp
Detta prov består av en salstentamen. I detta prov bedöms lärandemål 1, 2, 4 & 6.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på två av proven.
Den muntliga presentationen/Muntliga presentationer kräver god språkbehandling, disposition och presentationsform. Den skriftliga texten kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Dysthe, Olga (1996). The multivoiced classroom: Interactions of writing and classroom discourse. Written communication, 13(3), 385-425.
Frykholm, Clas-Uno (2007). Pedagogiska konsekvenser. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S.101 – 120. Tillgänglig på Internet: (19 s)
Gibbons, Pauline (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 4. upppdaterad uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (ca 275s.)
I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker. (2006). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Canvas som Pdf-fil. (66 s)
Jemisin, Nora K. (2019) Den femte årstiden: roman. Stockholm: Norstedts (473 s)
Jönsson, Anders (2011). Bedömning i didaktisk belysning. I: Persson, Sven &
Riddersporre, Bim (red.)Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm:
Natur och Kultur. S. 319-334 (15 s)
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. [reviderad upplaga] Stockholm: Liber (217s)
Jönsson, Karin & Jennfors, Elisabeth (2011) Svenskämnet och innehållsfrågan. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. S. 129-147 (18 s)
Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och Kultur. (s 25-152) (125 s)
Liberg, Caroline (2007). Läsande, skrivande och samtalande. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S.25 – 44. Pdf på Canvas
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber.
Lidbeck, Agnes. (2017). Finna sig: roman. Stockholm: Norstedts (199 s)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo (67 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3, [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur och Kultur. Kapitel:7, 8, 9, 10, 13, och 14.
Lundin, Katarina. (2019). Språkets byggstenar grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB. (150 s)
Läsprocessen i svenska och naturorienterande ämnen, årskurs 4-6 (2010). Stockholm: Skolinspektionen (ca 35 s) Tillgänglig på Internet
Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen.(2000).Stockholm: Statens skolverk (31 s) Tillgänglig på Internet
Läs- och skrivundervisningen inom ämnena svenska/svenska som andraspråk i årskurserna 4–6 (2016). Stockholm: Skolinspektionen (17 s)
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2008). Skola i normer. Malmö: Gleerups (s 7-52) (45 s)
Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. (2011). Stockholm: Skolverket (44 s)
Simonsson, N. (2012). Världens viktigaste handledning: om kroppen, känslor. Stockholm: Ordfront (132 s)
Svensson, Gudrun, Svensson, Jenny, Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket
Wahlström, Ninni (2016). A third wave of European education policy: Transnational and national conceptions of knowledge in Swedish Curricula. European Educational Research Journal, 15(3), 298-313
Referenslitteratur
Eriksson, Jessica, Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Andra upplagan Ingarö: Columbus förlag
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2., [rev.] uppl. Lund:Studentlitteratur (kap 5, 7-9,11, 13) Är en handbok för ditt eget skrivande
Kursplaner i svenska och svenska som andraspråk.
I övrigt ingår litteratur som väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 500 s., tillkommer