Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen ger en introduktion till och en översikt över några centrala problemområden inom samtida kulturteori och kulturanalys: synen på kanon och bildning, litteraturens ställning i mediekulturen, olika förhållningssätt inom skolan till ungdomskultur, populärkultur och medier, den kulturella identitetens omförhandlingar i ett samhälle präglat av ökad heterogenitet. I kursen belyser studenterna med hjälp av olika kulturanalytiska teorier, begrepp och perspektiv särskilt hur sociala kategorier som genus, klass, etnicitet och generation kommer till uttryck i ungas textvärldar samt hur dessa kategorier kan tänkas färga deras egen reception.
Vidare behandlar kursen språklig variation i dagens samhälle. Studenterna analyserar och tolkar skönlitteratur och film också ur ett språksociologiskt perspektiv. De sammanhängande områdena klass, genus, etnicitet och generation belyses även ur detta perspektiv och fördjupas genom läsning och tolkning av texter. Kursen tar också upp språkets identitetsskapande betydelse. Vidare behandlas språkbruk och språknormer och deras inbördes relationer och i det sammanhanget också svenska språkets utveckling de senaste 100 åren. Studenterna läser och diskuterar också några aktuella artiklar som behandlar språksituationen i Norden.
Studenterna undersöker och analyserar tillsammans internationella och nationella utvärderingar av elevers språkförmåga, såsom PISA och nationella prov.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av pararbete, självstudier, seminarier, gruppdiskussioner, responsarbete och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Examinationen består av tre delar. Den första delen utgörs av en skriftlig, individuell salstentamen i vilken studenten med stöd i språksociologisk teori redovisar och diskuterar språkets identitetsskapande betydelse i relation till språkbruk och språknorm i skolan och i övriga samhället samt diskuterar språkliga förändringsprocesser och språksituationen i Norden. I salstentamen analyserar och förhåller sig studenten också kritiskt till internationella och nationella utvärderingar av elevers språkförmåga (lärandemål 1, 2, 3 och 8). Den andra delen utgörs av ett muntligt litteraturseminarium i vilket kursdeltagarna med stöd i språksociologisk och kulturanalytisk teori samt receptionsteori analyserar och problematiserar skönlitteratur och film samt den praktik de verkar i (lärandemål 4). Den tredje delen av examinationen utgörs av en uppsats som skrivs i par. I uppsatsen analyseras en medietext som elever kan tänkas möta i eller utanför skolan utifrån kulturanalytisk teori med fokus på representation av klass, etnicitet, genus och generation. Även språksociologisk teori kan användas. I examinationen ingår att studenten ger respons under skrivprocessen samt opponerar på kurskamraternas arbete (lärandemål 5, 6 och 7).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Ambjörnsson, Fanny (2004). I en klass för sig. Ordfront (i urval ca 200 s.)
Andersson, Lars Gustaf, Persson, Magnus & Thavenius, Jan (1999). Skolan och de kulturella förändringarna. Studentlitteratur (199 s.)
Einarsson, Jan (2009). Språksociologi. Studentlitteratur (331 s.)
Gripsrud, Jostein (2002). Mediekultur – Mediesamhälle. Daidalos (Del II, 150 s.)
Hall, Stuart (1999). Kodning och avkodning. I Johansson Thomas, Sernhede Ove & Trondman Mats (red.). Samtidskultur. Karaoke, karnevaler och kulturella koder. Nya Doxa (s. 227-237)
León Rosales, René. (2010). Vid framtidens hitersta gräns: om maskulina elevpositioner i en multietnisk skola. Diss. Stockholm: Stockholms universitet, 2010. Stockholm; Botkyrka. (i urval ca 200 s.)
Miall, David S. (2006). Empirical Approaches to Studying Literary Readers: The State of the Discipline. Book History vol:9 (s. 291-311)
Molloy, Gunilla (2003). Att läsa skönlitteratur med tonåringar. Studentlitteratur (s.189-315)
Nationella prov för år 9, Svenska 1, Svenska 2 och Svenska 3. http://www.natprov.nordiska.uu.se/provochbedomningsstod/
Persson, Magnus, (red.) (2000). Populärkulturen och skolan. Studentlitteratur (s. 105-217)
Persson, Magnus (2007). Varför läsa litteratur? Om litteraturundervisningen efter den kulturella vändningen. Studentlitteratur (kap 1,3,4 och 6, ca 180 s.)
Pisa 2012 Assessment Framework. Chapter 2 Reading Literacy. OECD (2003)
www.pisa.oecd.org/dataoecd/38/52/33707212.pdf (ca 20 s.)
Pisa 2003 - svenska femtonåringars kunskaper och attityder i ett internationellt
perspektiv. Skolverket (2004). www.skolverket.se/publikationer?id=1390 (i urval ca 40 s.)
Stroud, Christopher (2013). Halvspråkighet och rinkebysvenska som språkideologiska begrepp. I Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur (30 s.)
Sundgren, Eva (red.) (2008). Sociolingvistik. Liber (i urval ca 100 s.)
Teleman, Ulf (2003). Tradis och funkis: svensk språkvård och språkpolitik efter 1800. Serie Skrifter utgivna av Svenska språknämnden. Norstedts (i urval ca 100 s.)
Ett urval artiklar ur tidskifterna Language and Intercultural Communication, Language in Society, Language Variation and Change och Språk i Norden/Sprog i Norden (ca 200 s.)
Skönlitteratur
Andersson, Lena, Var det bra så?. Natur och Kultur
Bakhtiari, Marjaneh (2005). Kalla det vad fan du vill.Ordfront
Djebar, Assia (2004). Sultanbrudens skugga. Leopard förlag (Gy)
Flygt, Torbjörn. (2001). Underdog. Norstedt
Kallifatides, Theodor. (2001). Ett nytt land utanför mitt fönster. Bonnier
Kieri, Katarina. (2004). Dansar Elias? Nej! Rabén & Sjögren
Kincaid, Jamaica. (1998). A Small Place.Farrar, Straus, Giroux
Le, Nam. (2010). Båten. Natur och kultur
Levithan, David. (2013). Jag, En. Gilla böcker
Montelius, Martina. (2013). Främlingsleguanen. Atlas
Sjölin, Daniel. (2004). Personliga pronomen - en melodroman. Norstedt
van Lieshout, Ted. (2003). Bröder. Eriksson och Lindgren
Wahldén, Christina. (2007). För bra för att dö. Tiden (7-9)
Film
Kechiche, Abdellatif (2013), Blå är den varmaste färgen
Meadows, Shane (2006). This is England
Pichler, Gabriella (2012). Äta, sova, dö