Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Examinationen består av tre delar. Den första delen är en individuell skriftlig tentamen i vilken studenten redogör för och analyserar texter mot bakgrund av deras litteratur- och språkhistoriska kontext (mål 1, 2 och 3).
Den andra delen av examinationen, utgörs av ett muntligt seminarium i mindre grupp. Här granskar studenten kritiskt och tar ställning till principer som ligger till grund för litterär kanonbildning och språknormering samt analyserar receptionen, texttolkningen och flerstämmigheten i den diskussion som förts i kursens seminarieserie (mål 4).
Den tredje delen är en pedagogiskt riktad skriftlig analys av texter som hålls samman av ett tema. I denna text granskar och värderar studenten, i samarbete med en studiekamrat, också läromedel och resonerar med hjälp av receptionsteori om problem som kan uppstå i användningen av äldre texter i undervisningen och olika möjligheter att lösa dessa problem. I textanalysen reflekterar studenten dessutom över olika synsätt på skönlitteraturens potential för lärande och utvecklar former för bedömning av läsning av skönlitteratur. Textanalysen presenteras och diskuteras på ett seminarium (mål 5, 6 och 7).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Aitchison, Jean (2013). Language Change: Progress or Decay? Cambridge University Press (305 s.)
Beach, Richard m fl (2006). Teaching Literature to Adolescents. Lawrence Erlbaum Associates (s 122-195) (73 s.)
Broady, Donald (1994). Enligt konstens alla regler. I: Kvinnovetenskaplig tidskrift nr 1 (14 s.)
Gagnesjö, Maria (2015). "Om hundra år är det din svenska som är gammaldags". En läromedelsstudie om hur svenskläroböcker 1966–2014 skriver om språkhistoria, läroböckers språkhistoriska kanon samt hur man kan identifiera språkhistoriemedvetande. Examensarbete, Malmö högskola. Malmö: Malmö högskola (68 s.)
Langer, Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar: litteraturundervisning och litterär förståelse. Daidalos (190 s.)
McGuillory, John (1995). Canon. I: Lentriccia, F. & McLaughlin, T. (red.). Critical Terms for Literary Study. University of Chicago Press. (s 233-244) (11 s.)
Nordisk kvinnolitteraturhistoria I, I Guds namn (1993). Bra böcker AB. (s. 391-439) (48 s.)
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (2009, femte upplagan). Litteraturens historia i Sverige. Norstedts (640 s.)
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (1990). Litteraturens historia i världen. Norstedts (630 s.)
Pettersson, Gertrud (1996 el. senare). Svenska språket under sjuhundra år. En historia om svenskan och dess utforskande. Studentlitteratur (kap. 1-6 och 9) (182 s.)
Petersson, M. (red.) (2011). Världens litteraturer: en gränsöverskridande historia. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (371 s.)
Richter, David H (red.) (2000). Falling into Theory. Conflicting Views on Reading Literature, Second Edition. Bedford/St. Martin´s (414 s.)
Teleman, Ulf (2003). Tradis och funkis: svensk språkvård och språkpolitik efter 1800. Serie Skrifter utgivna av Svenska språknämnden. Norstedts (280 s.)
Thavenius, Jan (1999). Gymnasiets litterära kanon. I: Thavenius, Jan (red.). Svenskämnets historia. Lund: Studentlitteratur (s 119-135) (16 s)
Bandle, Oskar, Braunmüller, Kurt, Elmevik, Lennart & Widmark, Gun (red.) (2002). The Nordic languages: an international handbook of the history of the North Germanic languages. Vol. 1. Berlin: de Gruyter (1057 s.)
Williams, Anna (1997). Att skapa litteraturhistoria. I: Stjärnor utan stjärnbilder. Kvinnor och kanon i litteraturhistoriska översiktsverk under 1900-talet. Gidlunds (s 36-48) (12 s)
Ett urval artiklar ur Språk i Norden/Sprog i Norden (ca 200 s.)
Ytterligare litteratur och vetenskapliga artiklar om bedömning, litteraturreception och läromedelsanalys som självständigt söks och väljs av studenterna
Skönlitteratur (samtliga titlar ingår)
(Samtliga utländska dikter i Litteraturens klassiker (LK). Svenska dikter i gängse antologier som Svensk dikt, Svensk lyrik, Levande svensk poesi)
Andersen, Hans Christian. ”Den lilla sjöjungfrun”, ”Kejsarens nya kläder”, ”Näktergalen”. Läses på originalspråket
Bellman, Carl Michael. Fredmans epistlar nr 3, 9, 23, 82, Fredmans sånger nr 21, 31, 64. (SvLitt 2)
Bibeln, Första Mosebok 1-4, 6-9, 11-35, 37-48; Jobs bok 1-7, 37-48; Höga Visan; Lukasevangeliet 1-2, 10, 15; Johannesevangeliet 1; Första Korintierbrevet 13.
Brontë, Emily (1847). Svindlande höjder
Cervantes, Miguel de (1605-1615). ur Don Quijote Dante, ur Divina Commedia
Defoe, Daniel. (1719) Robinson Crusoë
"Ebbe Skammelsson" . (SvLitt 1)
Flaubert, Gustave (1857). Madame Bovary
Fröding, Gustaf, “Den gamla goda tiden”, “En morgondröm”
Goethe, Johann Wolfgang von (1774). Den unge Werthers lidanden
Gunnlaug Ormstungas saga
Homeros, ur Iliaden och Odysséen. (LK 1)
Lagerlöf, Selma (1899). En herrgårdssägen
Lenngren, Anna Maria.“Dröm”, “Ålderdomströsten”
Nordenflycht, Hedvig Charlotta. Ur ”Fruntimrets försvar emot J.J. Rousseau”, Ur ”Fruntimmers plikt att uppöva deras vett”
Molière, Jean Baptiste Poquelin. Tartuffe
Sapfo, (dikter). (LK 1)
Shakespeare, William. En midsommarnattsdröm, Hamlet.
Sofokles, Kung Oidipus. (LK 1 el. annan utgåva)
Stiernhielm, Georg (1658). ur Hercules . (SvLitt 1/PP)
Swift, ur Gullivers resor (1726). Ett anspråkslöst förslag (1729); nätversion
http:web.comhem.se/humanistgruppen/Klassiker/ansraksloest_swift.htm
Tristan och Isolde (J. Bédiers version).
Vergilius, ur Æneiden, sång 4 och 6. (exv LK 3)
Film
Burton, Tim. Alice in Wonderland (2012)
Ett urval av svenska språkhistoriska texter