SP660G Vetenskapsteori och forskningsmetod med minst betyg godkänt på prov 1.
Inget huvudområde.
Kurs inom speciallärarprogrammet specialisering grav språkstörning.
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper kring grav språkstörning samt stärka sin förmåga att bidra till kunskapsutvecklingen inom speciallärarprofessionen grav språkstörning.
Kursen behandlar frågeställningar inom det specialpedagogiska forskningsfältet.Vidare väljs, gärna i dialog med den egna verksamheten, ett problemområde och en forskningsfråga som är förankrad i speciallärarprofessionen med specialisering grav språkstörning. Studenterna genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan ha formen av en empirisk undersökning, ett utvecklingsarbete, ett gestaltande arbete, en litteraturstudie eller en kunskapsöversikt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera en vetenskaplig problemställning inom ramen för specialpedagogisk praktik
- redogöra för och kritiskt reflektera kring teoretiska perspektiv och såväl nationell som internationell forskning i relation till vald problemställning med relevans för speciallärarprofessionen med specialisering grav språkstörning
- välja och motivera ett utifrån valt problemområde lämpligt metodiskt angreppssätt med hänsyn till forskningsetiska överväganden
- analysera och tolka material utifrån teoretiska perspektiv och relevant forskning i enlighet med vetenskaplig praxis
- dra slutsatser av undersökningen samt reflektera kring resultatets betydelse för speciallärarprofessionen med specialisering grav språkstörning samt framtida forsknings- och utvecklingsarbete
- redogöra för och reflektera kring forskningsprocessen
- presentera undersökningen i form av en vetenskapligt underbyggd text
- självständigt argumentera för och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat examensarbete
Kursens arbetsformer utvecklas i samverkan mellan studenter och handledare, med hänsyn till varje examensarbetes inriktning och kursens mål och syfte.
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text där studenten visar att han/hon förvärvat de kunskaper lärandemålen anger. Texten kan kompletteras med egenproduktion i andra uttrycksformer som t. ex. film, drama, och/eller bildcollage. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara det egna arbetet och att opponera på ett annat examensarbete. Efter seminariet ska opponenten lämna ett skriftligt underlag för oppositionen till respondenten.
Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel I kursen ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet, vilken väljs i samråd med handledaren och som ställs upp i examensarbetets referenser
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.