Inget huvudområde.
Kurs inom Speciallärarprogrammet.
Inriktning/specialisering språk-, skriv- och läsutveckling:
Axelsson, Monica; Bergöö, Kerstin; Brink, Lars; Fast, Carina; Jönsson, Karin (red.); Kåreland, Lena (2009). Bygga broar och öppna dörrar. Stockholm: Liber. (190 s.)
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2004). Uppskattande samtalskonst, om att skapa möjligheter i samtalets värld. Stockholm: Mareld. (valda delar ca 150 s)
Bjar, Louise & Frylmark, Astrid (red.) (2009). Barn läser och skriver. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 150 s.)
Bjar, Louise (2006). Det hänger på språket. Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 200 s.)
Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.) (2010). Barn utvecklar sitt språk. (andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. (290 s.)
Bruce, Barbro (2009). Språkutveckling på olika villkor. I: Anette Sandberg (red.). Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd. Lund: Studentlitteratur. (20 s)
Bruce, Barbro; Hansson, Kristina & Nettelbladt, Ulrika (2007). Elicitation strategies in language intervention. Child Language Teaching and Therapy, 23:3, s 253-266. (15 s)
Bråten, Ivar (red.) (2008). Läsförståelse i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 150 s.)
Catts, Hugh & Kamhi, Alan (Eds) (2005). The Connections Between Language and Reading Disabilities. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers. (valda delar ca 150 s.)
Frazier Norbury, Courtenay; Tomblin, J.Bruce & Bishop, Dorothy V.M. (eds.). (2008) Understanding Developmental Language disorders. From theory to practice. Psychology Press (UK) (valda delar, ca 100 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (valda delar ca 150 s.)
Holmberg, Ulla (2001). Handledning i praktiken: om hur man skapar en lärande process. Uppsala: Konsultförl./Uppsala Publ. House. (99 s.)
Mossige, Margunn; Röskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 s.)
Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva – Kristina (red.) (2007). Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 1 Fonologi och grammatik. Lund: Studentlitteratur. (300 s.)
Normell, Margareta (2004). Pedagogens inre rum. Lund: Studentlitteratur. (132 s.)
Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011). Läsförståelse genom strukturerade textsamtal - för elever som behöver särskilt stöd. Stockholm: Natur & Kultur. (140 s.)
Samuelsson, Stefan m.fl. (2009). Dyslexi och andra svårigheter med språket. Stockholm: Natur och Kultur. (350 s.)
Dessutom tillkommer avhandlingar och artiklar som väljs i samråd med kursledaren.
Inriktning/specialisering matematikutveckling:
Ahlberg, Ann (2001). Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur. (165 s.)
Bentley, Per-Olof & Bentley, Christine (2011). Det beror på hur man räknar - matematikdidaktik för grundlärare. Malmö: Gleerups (valda delar ca 150 s.)
Berch, Daniel B. & Mazzocco, Michéle M. M. (eds.). (2007). Why is math so hard for some children? London: Brookes. (valda delar, ca 200 s.)
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2004). Uppskattande samtalskonst, om att skapa möjligheter i samtalets värld. Stockholm: Mareld. (valda delar ca 150 s.)
Björklund Boistrup, Lisa (2010). Assessment Discourses in Mathematics Classrooms: A Multimodal Social Semiotic Study. Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Stockholm. (valda delar ca 150 s.)
Boesen, Jesper, Emanuelsson, Göran, Wallby, Anders & Wallby, Karin (Red.) (2007). Lära och undervisa matematik - internationella perspektiv. Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM. (valda delar ca 150 s.)
Holmberg, Ulla (2001). Handledning i praktiken: om hur man skapar en lärande process. Uppsala: Konsultförl./Uppsala Publ. House. (99 s.)
Liping, Ma (1999). Knowing and teaching elementary mathematics. Lawrence Erlbaum: Bocus. (150 s.)
Lundberg, Ingvar & Sterner, Görel (2009). Dyskalkyli – finns det? Göteborg: Nationellt centrum för Matematikutbildning. (100 s.)
Löwing, Madeleine (2006). Matematikundervisningens dilemma – Hur lärare kan hantera lärandets komplexitet. Lund: Studentlitteratur. (251 s.)
Norén, Eva (2010). Flerspråkiga matematikklassrum: Diskurser i grundskolans matematikundervisning. Doktorsavhandling, Stockholms universitet, Stockholm. (valda delar ca 150 s.)
Normell, Margareta (2004). Pedagogens inre rum. Lund: Studentlitteratur. (132 s.)
Riesbeck, Eva (2008). På tal om matematik. Matematiken, vardagen och den matematikdidaktiska diskursen. Linköping Studies in Behavioural Science No. 129. Linköping: Linköpings Universitet. (s 9 – 71, 62 s.)
Rystedt, Elisabeth & Trygg, Lena (2010). Laborativ matematikundervisning - vad vet vi? Göteborg: Nationellt centrum för matematikutbildning, NCM. (60 s.)
Sjöberg, Gunnar (2006). Om det inte är dyskalkyli - vad är det då?: en multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv. Doktorsavhandling i pedagogiskt arbete. Umeå : Umeå Universitet. (valda delar, ca 100 s.)
Skolverket (2009): Analysschema i matematik för åren före skolår 6. Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm, PRIM-gruppen. (30 s.)
Skolverket (2003). Analysschema i matematik för skolår 6–9. Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm, PRIM-gruppen. (50 s.)
Dessutom tillkommer artiklar som väljs i samråd med kursledaren.
Inriktning/specialisering grav språkstörning:
Axelsson, Monica; Bergöö, Kerstin; Brink, Lars; Fast, Carina; Jönsson, Karin (red.); Kåreland, Lena (2009). Bygga broar och öppna dörrar. Stockholm: Liber. (190 s.)
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2004). Uppskattande samtalskonst, om att skapa möjligheter i samtalets värld. Stockholm: Mareld. (valda delar ca 150 s)
Bjar, Louise & Frylmark, Astrid (red.) (2009). Barn läser och skriver. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 150 s.)
Bjar, Louise (2006). Det hänger på språket. Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 200 s.)
Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.) (2010). Barn utvecklar sitt språk. (andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. (290 s.)
Bruce, Barbro (2009). Språkutveckling på olika villkor. I: Anette Sandberg (red.). Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Bruce, Barbro; Hansson, Kristina & Nettelbladt, Ulrika (2007). Elicitation strategies in language intervention. Child Language Teaching and Therapy, 23:3, s 253-266. (15 s.)
Catts, Hugh & Kamhi, Alan (Eds) (2005). The Connections Between Language and Reading Disabilities. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers. (valda delar ca 150 s.)
Frazier Norbury, Courtenay; Tomblin, J.Bruce & Bishop, Dorothy V.M. (eds.). (2008) Understanding Developmental Language disorders. From theory to practice. Psychology Press (UK) (valda delar, ca 100 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (valda delar ca 150 s.)
Holmberg, Ulla (2001). Handledning i praktiken: om hur man skapar en lärande process. Uppsala: Konsultförl./Uppsala Publ. House. (99 s.)
Mossige, Margunn; Röskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 s.)
Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva – Kristina (red.) (2007). Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 1 Fonologi och grammatik. Lund: Studentlitteratur. (310 s.)
Nilholm, Claes & Wengelin, Åsa (in press). Att läsa och skriva - hur svårt kan det va? Lund: Studentlitteratur.
Normell, Margareta (2004). Pedagogens inre rum. Lund: Studentlitteratur. (132 s.)
Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011). Läsförståelse genom strukturerade textsamtal - för elever som behöver särskilt stöd. Stockholm: Natur & Kultur. (140 s.)
Samuelsson, Stefan m.fl. (2009). Dyslexi och andra svårigheter med språket. Stockholm: Natur och Kultur. (350 s.)
Dessutom tillkommer avhandlingar och artiklar som väljs i samråd med kursledaren.
Inriktning/specialisering utvecklingsstörning:
Ahlberg, Ann (2001). Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur. (165 s.)
Barrow, Tomas & Östlund, Daniel (red. ) (2012). Bildning för alla! En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Kristianstad University Press (247 s.)
Bentley, Per-Olof & Bentley, Christine (2011). Det beror på hur man räknar - matematikdidaktik för grundlärare. Malmö: Gleerups (valda delar ca 150 s.)
Billington, Tom (2000). Separating, losing and excluding children: narratives of difference. London: RoutledgeFalmer (123 s.)
Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.) (2010). Barn utvecklar sitt språk. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (290 s.)
Bruce, Barbro (2009). Språkutveckling på olika villkor. I: Anette Sandberg (red.). Med sikte på förskolan – barn i behov av stöd. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Furenhed, Ragnar. (2000). En gåtfull verklighet: Att förstå hur gravt utvecklingsstörda upplever sin värld. 2 uppl. Stockholm: Carlsson. (173 s.) ISBN 91-7203-959-0
Holmberg, Ulla (2001). Handledning i praktiken: om hur man skapar en lärande process. Uppsala: Konsultförl./Uppsala Publ. House. (99 s.)
Ineland, Jens, Molin Martin & Saur, Lennart. (2009) Utvecklingsstörning, samhälle och välfärd. Malmö: Gleerups. (207 s.) ISBN 978-91-40-65173-0
Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2011). Specialpedagogik och funktionshinder. Stockholm: Natur & Kultur (324 s.)
Luttropp, Agneta (2009). Utvecklingsstörning och samspel. I A. Sandberg (red.). Med sikte på förskolan-barn i behov av stöd. (15 s.) Lund: Studentlitteratur.
Mineur, Therése, Bergh, Susanne & Tideman, Magnus (2009) Livssituationen för unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning: [en kunskapsöversikt baserad på skandinavisk forskning 1998-2009]. Stockholm: Handikapp & habilitering, Stockholms läns landsting. (68 s). ISBN 1404-8345
Molin, Martin. (2004) Att vara i särklass: om delaktighet och utanförskap i gymnasiesärskolan. Linköpings universitet, Institutet för handikappvetenskap. (236 s.)
Normell, Margareta (2004). Pedagogens inre rum. Lund: Studentlitteratur. (132 s.)
Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011). Läsförståelse genom strukturerade textsamtal - för elever som behöver särskilt stöd. Stockholm: Natur & Kultur. (140 s.)
Riddersporre, Bim (2003). Att möta det oväntade – tidigt föräldraskap till barn med Downs syndrom. Lunds universitet: Psykologiska institutionen. (199 s.)
Rosenqvist, Jerry (2007). Specialpedagogik i mångfaldens Sverige: Om elever med annan etnisk bakgrund än svensk i särskolan. Stockholm: Specialpedagogiska institutet. (91 s). hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:174990/
SOU 2003:35 Carlbeck-kommittén. (2003). För den jag är: Om utbildning och utvecklingsstörning: Delbetänkande. Stockholm: Fritzes offentliga publikationer. (334 s).
SOU 2011:8 Den framtida gymnasiesärskolan - om likvärdig utbildning för elever med utvecklingsstörning (635 s.)
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/16/00/77/e8050ab2.pdf
Svärd, Ann-Katrin & Florin, Katarina (2011). Särskolans verksamhet – uppdrag, pedagogik och bemötande. Lund: Studentlitteratur (160 s.)
Dessutom tillkommer avhandlingar och artiklar som väljs i samråd med kursledaren.