Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna utvecklar sina kunskaper om pedagogiskt ledarskap samt sin förståelse för förskollärarens möjligheter att göra skillnad ifråga om barns lärande och utveckling. Kursen syftar också till att studenterna utvecklar sina kunskaper om hur undervisning/verksamhet konstrueras i relationsprocesser och vilket ansvar förskolläraren har i och för dessa. Vidare syftar kursen till att studenterna utvecklar sin förmåga att arbeta främjande och förebyggande samt att upptäcka och motverka konflikter, diskriminering och annan kränkande behandling av barn.
Kursens huvudteman är sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap. Dessa teman konkretiseras i termer av pedagogisk kommunikation. Exempel på verbal och ickeverbal kommunikation i förskskolan/förskoleklassen hämtas från forskning, film, skönlitteratur, sociala medier, verksamhetsförlagd undervisning eller dylikt. Studenterna analyserar exemplen i termer av relationsskapande, där frågan om relationsarbete och hur föskollärare kan bygga förtroendefulla relationer är central. Forskning rörande bland annat kommunikation och relationer i förskola/förskoleklass och i sociala medier behandlas.
Inom kursen illustrerar och analyserar studenterna sociala situationer såsom konflikter, trakasserier, kränkande behandling och diskriminering samt diskuterar hur sådana situationer kan upptäckas, förebyggas och hanteras av förskollärare i samarbete med övrig personal och föräldrar. Forskning rörande diskriminering, konflikter samt konflikthantering behandlas genom t.ex. pedagogiskt drama och olika former av medieproduktion. Exempel på perspektiv som kan anläggas i analysen är klass, etnicitet, kön och sexualitet.
Pedagogiskt ledarskap behandlas ur teoretisk synvinkel samt i relation till styrdokumenten, med särskild inriktning mot förskolans demokratiuppdrag. I detta sammanhang reflekterar studenterna över den egna praktiken och det egna professionella förhållningssättet. Frågan vad olika former av pedagogiskt ledarskap kan innebära för barns lärande och utveckling är central.
Artikelskrivandet i ämnet föregås av undervisning om vetenskapligt skrivande. Vidare har studenten med stöd i informationssökning sökt och värderat en vetenskaplig artikel där frågan om pedagogiskt ledarskap är central.
Inom kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen.
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna analysera kommunikationsprocesser i undervisning/verksamhet samt dra slutsatser om hur man som förskollärare kan bygga förtroendefulla relationer
- kunna gestalta situationer i förskola/förskoleklass karakteriserade av konflikt och diskriminering eller kränkande behandling samt i dialog med andra ge förslag på hur sådana situationer kan upptäckas, förebyggas och motverkas
- kunna söka och värdera olika slags information - däribland en vetenskaplig artikel
- kunna redogöra för och värdera teoretiska perspektiv på pedagogiskt ledarskap samt relatera dessa till aktuella styrdokument
- kunna dra slutsatser om och diskutera vad olika former av pedagogiskt ledarskap kan innebära för barns lärande och utveckling
- kunna författa en artikel om pedagogiskt ledarskap med iakttagande av gängse vetenskapliga kriterier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av
grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Delexamination 1: Paper samt presentation av fallstudie (4 hp).
I denna delexamination bedöms lärandemål 1 och 2.
Paper: Studenten författar i samarbete med andra studenter ett paper vilket innehåller följande: a) problembeskrivning: ett fall från verksamhet/undervisning i förskola/förskoleklass som innefattar diskriminering eller kränkande behandling av barn framställs; b) hur problemet yttrar sig i kommunikation mellan förskollärare-barn och barn-barn beskrivs; c) kommunikationens innebörder för relationer i undervisning/verksamhet analyseras ur teoretisk synvinkel; d) slutsatser om hur man som föskollärare kan etablera och vidmakthålla förtroendefulla relationer till- och mellan barn dras; e) frågan hur man som förskollärare kan upptäcka, förebygga och motverka konflikter samt diskriminering och kränkande behandling av barn diskuteras.
Inom ramen för ett grupparbete förbereder och presenterar studenten en gestaltning baserat på ovanstående studie. Särskilt fokus läggs vid punkten e. Gestaltningen, som t ex kan ha formen av en dramatisering eller medieproduktion, görs inför en större grupp. Efter presentationen ansvarar gruppen för en diskussion om hur förskollärare kan upptäcka, förebygga och motverka konflikter, diskriminering och kränkande behandling i en situation som den gestaltade.
Kriterier för betyget Godkänd
- Utifrån en problembeskrivning beskrivs sakligt verbal och ickeverbal kommunikation i en undervisningssituation.
- Adekvata teoretiska begrepp används i analysen av hur sociala relationer byggs i kommunikation samt i slutsatser av hur lärare kan bygga förtroendefulla relationer som främjar elevers lärande och utveckling.
- Den gestaltande presentationen och den efterföljande diskussionen klargör och fördjupar förståelsen av de praktisk-pedagogiska innebörderna av det presenterade fallet från förskolemiljön.
- De skriftliga, muntliga och gestaltande presentationerna är mottagaranpassade och utmärks av korrekt använda termer och ett korrekt språkbruk.
Kriterier för betyget Väl godkänd
- Beskrivningen och den teoretiska analysen av pedagogisk kommunikation är täckande och nyanserad samt utmärks av mycket god disposition och språkbehandling.
- Den gestaltande presentationen och den efterföljande diskussionen utmärks av ett nyanserat, analytiskt och dialogiskt förhållningssätt.
Delexamination 2: Artikel (5 hp).
I denna delexamination bedöms lärandemål 3, 4 , 5 och 6.
Artikeln skrivs individuellt och innefattar följande: a) redogörelse för- och värdering av olika teoretiska perspektiv på pedagogiskt ledarskap; b) relaterande av perspektiven till aktuella styrdokument; c) diskussion om vad olika former av pedagogiskt ledarskap kan innebära för barns lärande. Exempel som har behandlats i kursen aktualiseras och diskuteras i artikeln. De kan med fördel hämtas från den egna praktiken.
Kriterier för betyget Godkänd
- Adekvata teoretiska begrepp används i redogörelsen för och värderingen av pedagogiskt ledarskap och dess betydelse för elevers lärande och utveckling.
- Kopplingen till styrdokument är tydlig och adekvat.
- Artikeln utmärks av god disposition, korrekt språkbruk och korrekt referenshantering.
Kriterier för betyget Väl godkänd
- Beskrivning, analys samt teoretisk förankring och tolkning utmärks av en nyanserad och problematiserande hållning dvs där olika perspektiv behandlas med analytisk skärpa.
- Resonemang om pedagogiskt ledarskap fördjupas av ett reflekterande och problematiserande förhållningssätt till den egna praktiken och yrkesrollen.
- Artikeln utmärks av mycket god disposition och språkbehandling.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda delexaminationerna.
Obligatorisk litteratur
Aspelin, Jonas (2010). Sociala relationer och pedagogiskt ansvar. Malmö: Gleerups. (168 s.)
Ekstrand, Gudrun & Lelinge, Balli (2007). Klassen som gud glömde: hur man förebygger och åtgärdar oro och konflikter och får ett bra klassrumsklimat. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (159 s.)
Enö, Mariann (2005). Att våga flyga: ett deltagarorienterat projekt om samtalets potential och förskolepersonals konstruktion av det professionella subjektet. Diss. Lund : Lunds universitet, 2005. (266 s.)
Jonsdottir, Fanny (2007). Barns kamratrelationer i förskolan: samhörighet, tillhörighet, vänskap, utanförskap. Diss. Lund : Lunds universitet, 2007. (201 s.)
Tillgänglig på Internet: hdl.handle.net/2043/4984
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (146 s.)
Palm, Mimmi & Elvin-Nowak, Ylva (red.) (2010). Låt oss tvista igen!: om konflikthantering i förskola och skola. Stockholm: Lärarförbundets förlag. (118 s.)
Bruce, Barbro & Riddersporre, Bim (2012). Kärnämnen i förskolan: nycklar till livslångt lärande. Stockholm: Natur & Kultur. (Kap.6, 25 s.)
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. (16 s.)
Tillgänglig på Internet: www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Skolverket (2012) Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling. Stockholm: Skolverket. (55 s.) Tillgänglig på Internet: www.skolverket.se/publikationer?id=2798
Skollagen (2010:800): med Lagen om införande av skollagen (2010:801), Norstedts juridik, Stockholm, 2010. (Kapitel 6, 1 s.)
Skolverket (2009). Diskriminerad, trakasserad, kränkt? Barns, elever och studerandes uppfattning om diskriminering och trakasserier. Stockholm: Skolverket. (124 s.)
Tillgänglig på Internet: www.skolverket.se/publikationer?id=2164
Diskrimineringsombudsmannen. Barn- och elevombudet. Skolinspektionen (2009). Förebygga diskriminering och kränkande behandling, främja likabehandling: en handledning för att utforma en likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling i förskolan. (Rev. uppl.) Stockholm: Diskrimineringsombudsmannen (DO). (36 s.)
Tillgänglig på Internet: www.do.se/sv/Material/Forebygga-diskriminering-och-krankande-behandling-i-forskolan/
Dessutom tillkommer en vetenskaplig artikel som studenten själv väljer samt skönlitteratur i urval.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.