Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV215A Förskolans och förskolläraryrkets framväxt (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förståelse för didaktik i förskola med fokus på undervisning samt uppföljning och analys av lärande och utveckling.
I kursen studeras didaktik och undervisning inom förskolans kontext. Studenten ges möjlighet att behandla olika teoretiska perspektiv på undervisning i relation till hur förskolebarnets lek, lärande och utveckling kan analyseras och följas upp. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för begreppet didaktik i förhållande till förskolans kontext,
2. reflektera över hur olika teoretiska perspektiv på undervisning förhåller sig till varandra,
3. diskutera teoretiska perspektiv på undervisning i relation till hur barns lek, lärande och utveckling kan analyseras och följas upp.
Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig hemtentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Bäckman, Kerstin; Elm, Annika & Magnusson, Lena O (2020). Förskola, barn och undervisning – didaktik i förskolan. Stockholm: Liber AB (196 s)
Nilsson, Monica; Lecusay, Robert och Alnervik, Karin (2018). Undervisning i förskolan: Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande. Utbildning och demokrati, 2018, vol. 27, nr 1, s. 9-32 (21 s)
Pramling, Niklas & Wallerstedt, Cecilia (2019). Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan. Forskning om undervisning och lärande, 2019, vol. 7, nr 1, s. 7-22 (15 s)
Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur & kultur (s. 91-135) (44 s)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 27-110, 161-169, 229-234, 301-308) (103 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).