Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV216A Didaktik och undervisning i förskola (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om sociala relationer och ledarskap samt förståelse för vad det kan innebära i förskolans praktik.
Inom kursen studeras sociala relationer och ledarskap i förskola utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv. Med hjälp av detta perspektiv problematiserar studenten normer i relation till förskolans och vårdnadshavares delade ansvar för barns omsorg. Under kursens gång identifierar och diskuterar studenten etiska dilemman som förskolläraren kan ställas inför i sitt ledarskap, där olika aktörers perspektiv synliggörs. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Inom ramen för akademisk literacy fokuseras textens struktur och byggstenar inom den vetenskapliga genren.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för begreppet ledarskap i förskola utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv,
2. identifiera och resonera kring etiska dilemman som kan uppstå i sociala relationer i förskolan,
3. resonera om sociala relationer i förskolan med betoning på normer gällande det delade ansvaret för barns omsorg.
Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.
Kursens samtliga lärandemål examineras genom ett paper.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Anmäla oro för barn: Stöd för anmälningsskyldiga och andra anmälare (2014). Stockholm: Socialstyrelsen (43 s) (tillgänglig på internet)
Colnerud, Gunnel (2006). Nel Noddings och omsorgsetiken. Utbildning & Demokrati 15(1), 33-41 (8 s) (tillgänglig på internet)
Noddings, Nel (2012). Language of care ethics. Knowledge Quest 40(4), 52-56 (5 s) (tillgänglig på internet)
Noddings, Nel (2015). Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap 12) (22 s) (tillgänglig som e-bok på Orkanenbiblioteket)
Reimers, Eva, Bengtsson, Jenny & Hellman, Anette (red.) (2021). Normer I förskolan. Malmö: Gleerups Utbildning AB (152 s)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (s. 35-84, 123-141, 163-176, 212-228) (96 s)
Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red.) (2013). Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (egenvalt kapitel om ca 20 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).