Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV244C Specialpedagogiska perspektiv på utveckling och lärande (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina didaktiska kunskaper i läroplansteori, inklusive problematisering av skolans styrdokument i relation till matematikämnet.
I kursen studeras läroplansteori, vilket sätts i relation till kunskapssyn och styrdokument, med ett särskilt fokus på matematik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori.
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, seminarier, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
I kursen ingår obligatoriska moment i form av litteraturseminarier.
Målet examineras genom en muntlig presentation.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas
Carlgren, Ingrid (2013). Kunnande-kunskap-kunnighet. I Lars Lindström, Viveca Lindberg & Astrid Pettersson (red.). Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap (s. 43-58). Liber (15 s).
Hansén Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017): Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Studentlitteratur. Kapitel 13 (20 s).
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Gleerups. Kapitel 1, 2, 3, 5, 6 och 7 (ca 120 s).
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från NCM, matematiklyftets lärportal etc. (35 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.