Please note: Syllabuses for Autumn 2024 onwards may be out of date on this website. Current syllabuses are available at Education Directory.
Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning III
Engelsk benämning
Teacher-supervised Placement III
Kurskod
VU233B
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-11-29
Gällandedatum
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU232B Verksamhetsförlagd utbildning II (godkänd)
Eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i fritidspedagogisk verksamhet på partnerskola samt relevant praktisk-estetiskt ämne . Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna fritidspedagogiska verksamheten och undervisningen samt skolans uppdrag.
Innehåll
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerskolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på skolan att:
reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och den egna fritidspedagogiska verksamheten och undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter samt
diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i utbildningsvetenskap, fördjupningsämnet fritidspedagogik samt praktisk-estetiskt ämne.
I denna kurs är det valbara undervisningsämnet (bild, idrott respektive musik) i fokus. Studenten förväntas ta ett stort ansvar för att planera, genomföra och utvärdera undervisning samt bedöma, dokumentera och kommunicera elevers kunskaper förankrat i skolans styrdokument och utifrån teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna. Utöver undervisning är kursens fokus att vidareutveckla det pedagogiska ledarskapet i fråga om jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv samt yrkesetik i relation till skolans demokratiska uppdrag. Studenten ska göra relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet och använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
med utgångspunkt i elevers behov, intressen och förmågor kunna planera, genomföra och utvärdera undervisning förankrat i skolans styrdokument samt baserat på såväl breda som djupa ämneskunskaper som relevant ämnesdidaktisk teori i det valbara undervisningsämnet,
kunna dokumentera, analysera, bedöma och ge respons på elevers kunskaper baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet samt kommunicera bedömningen,
kunna samarbeta med elever och vuxna för att främja jämställdhet och jämlikhet i enlighet med skolans värdegrund samt kritiskt värdera erfarenheterna grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet,
reflektera över lärares yrkesetik i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag samt verka för demokrati med relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet.
Arbetsformer
Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning (vfu) på partnerskola under handledning av lärare. Vfu genomförs på heltid. Närvaro på skolan är obligatorisk.
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan student och lärarutbildare på partnerskola och universitet. Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, dokumentation, bedömning, betygsättning, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och samverkan med föräldrar/vårdnadshavare. Studenten ska ta del av skolans digitala verktyg. Studenten dokumenterar kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok.
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska kontakta sin handledare inför kursen för att planera utifrån skolans verksamhet och kursens lärandemål.
I kursen ingår att studenten genomför undervisning som universitetsläraren observerar. I det åtföljande trepartssamtalet reflekterar studenten över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och universitetsläraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare. Trepartssamtalet ska föregås och efterföljas av en reflektion tillsammans med handledare.
Skolan ska erbjuda tid och plats för planering, handledning och individuell reflektion. Studenten ska ges möjlighet att förbereda kursens bedömningsformer.
Bedömningsformer
Examinatorn (universitetsläraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, handledarens vfu-rapport samt kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
Studentens inlämnade planering och genomförda undervisning följd av ett trepartssamtal
Seminarium baserat på en skriftlig presentation av ett dilemma hämtat från verksamheten i relation till skolans värdegrund
Individuell skriftlig text där lärandemålet om skolans uppdrag relateras till den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget samt där lärandemålet om bedömning och återkoppling relateras till den egna undervisningen.
Studentens genomförda undervisning observeras av universitetsläraren och följs av ett trepartssamtal där studenten, handledaren och universitetsläraren deltar. Riktmärket för samtalet är en timme. Universitetsläraren ansvarar för att samtalet dokumenteras.
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur som studenten väljer i samråd med vfu-lärare och handledare kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett aktuellt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns/elevers säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan under vissa förutsättningar erbjudas att komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.