Grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen. Minst tre års yrkeserfarenhet från förskola, förskoleklass, skola eller andra relevanta verksamhetsområden efter grundläggande lärarutbildning.
Förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen. Minst tre års yrkeserfarenhet från förskola, förskoleklass, skola eller andra relevanta verksamhetsområden efter grundläggande lärarutbildning.
Utbildningen tar sin utgångspunkt i olika perspektiv och teorier om barns och elevers förutsättningar och möjligheter för lärande inbegripet kunskap om funktionsnedsättningar och neuropsykiatriska svårigheter. Även de faktorer i samhälle och skola som kan bidra till goda utvecklingsmöjligheter för varje barn och elev uppmärksammas. Vidare utgår utbildningen från perspektiv och teorier som kan bidra till såväl ett förebyggande som ett stödjande arbetssätt för barn och elever i komplicerade lärsituationer, där samspelet mellan individen och dennes förutsättningar och den aktuella pedagogiska verksamheten fokuseras. Ett centralt uppdrag för specialpedagoger är att verka som stöd för såväl elever, föräldrar, kollegor och ledning vilket medför att teorier om samtalsledarskap har en viktig plats i utbildningen. Specialpedagogen förväntas också kunna arbeta med utvecklingsarbete ur ett helhetsperspektiv och inom utbildningen kommer därför studenterna att arbeta med konkreta och komplexa fallbeskrivningar som kräver fördjupad förmåga till analys av samband och åtgärdshantering.
Utbildningen fokuserar inledningsvis på det specialpedagogiska forsknings- och verksamhetsområdet utifrån ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv. Här påbörjar studenterna sin utveckling av specialpedagogiskt förhållningssätt och professionalitet som sätts i sammanhang utifrån individ-, grupp- och organisationsnivå. Tidigt i utbildningen övas förmågan att beskriva och analysera lärandemiljöer för alla barn, unga och vuxna i relation till inkluderings- och exkluderingsfenomen.
Den andra kursen fördjupar tidigare förvärvade utvecklingspsykologiska kunskaper som en grund för att fortsatta utveckla färdigheten att identifiera och analysera möjligheter och hinder runt individ och lärandemiljö. Denna bas av utvecklingspsykologiska skeenden ligger i sin tur till grund för att utveckla sin förmåga att delta i och leda arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd, pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram utifrån ett salutogent perspektiv.
Därefter läggs fokus på att leda samtal, ge handledning och vägledning inom olika pedagogiska sammanhang. Studenterna övas i att delta i arbetet med att utveckla samverkansformer, såväl inom den egna skolans organisation som t.ex. elevhälsan som med de stödresurser i samhället som är skolans naturliga samverkanspartners. Som en förutsättning för att kunna leda samtal och som en grund för att kunna leda specialpedagogiskt förändringsarbete behandlas grupprocesser utifrån teorier, övningar och egna observationer.
Att leda förändringsarbete är en av specialpedagogens uppgifter och det innebär bland annat att kunna kartlägger såväl en verksamhets yttre formella organisation som dess inre kultur. Tidigare utbildningsinslag som pedagogisk utredning, åtgärdsprogram, samtal och handledning samt samverkan får en ytterligare dimension i specialpedagogens roll som förändringsledare. Kvalitetssäkring, uppföljning och utvärdering är centrala områden inom detta utbildningsinslag.
Att förstå och kunna förklara specialpedagogisk forskning ur metodologisk, vetenskapsteoretisk och etisk synvinkel samt att kunna använda skilda datainsamlings- och bearbetningsmetoder är en förutsättning för genomförandet av det självständiga kommande arbetet inom det specialpedagogiska området. Förmågan att i den egna yrkesverksamheten initiera, leda och dokumentera forskningsarbete prövas i det egna självständiga arbetet som avslutar utbildningen.
Arbetsformer under utbildningen väljs utifrån de olika kursernas lärandemål och innehåll. De varierande arbetsformerna gör så att olika förmågor och sinnen involveras. Utbildningen förutsätter såväl samarbete som självständigt arbete. En viktig del av utbildningen är det samarbete och erfarenhetsutbyte som görs med speciallärarprogrammet.
Inom utbildningen sker en strukturerad kontinuerlig reflektion genom handledning i grupp. Denna så kallade Individuella process (IP), syftar till att koppla utbildningen till den specialpedagogiska funktionen och att underlätta och stödja övergången till en ny yrkesidentitet.
En del av utbildningen utgörs av fältstudier som ger möjlighet till koppling mellan teori och praktik och utveckling av den nya yrkesrollen.
Det inkluderande förhållningssätt som är utmärkande för svensk specialpedagogik väcker positiv uppmärksamhet i internationella sammanhang. Utbildningen vill ge möjlighet för studenterna att öka sin beredskap för internationellt samarbete.
Specialpedagogprogrammet – profil språk- och kommunikationsutveckling
Språk- och kommunikationsutveckling utgör en kärna genom hela utbildningen riktad mot förskolans verksamhet. I profilen fokuseras kunskap om barns tidiga språk- och kommunikationsutveckling samt om hur språkliga svårigheter kan förebyggas.