Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, samt gymnasieskolan.
Kursen tar sin utgångspunkt i synen på språk- och kunskapsutveckling som en dynamisk, sociokognitiv process. Teorier om informell och formell inlärning och om den språkliga och sociala interaktionens betydelse för andraspråksutveckling studeras. Vidare tar studenterna del av aktuell forskning om det ämnesspecifika språkets betydelse för elevers kunskapsutveckling i olika skolämnen. Med utgångspunkt i teoristudierna prövar och utreder studenterna olika klassrumsaktiviteters potential när det gäller att skapa en språkligt interaktiv lärandemiljö. Vidare ägnar sig studenterna åt analys av struktur och språk i ämnesspecifika texter.
Med utgångspunkt i relevant teori utarbetar och presenterar studenterna förslag till klassrumsaktiviteter där varierande arbetsformer samverkar i språk- och kunskapsutvecklande syfte. Vidare utarbetar och presenterar grupperna konkreta förslag på bedömningsformer avsedda att stötta elevernas språkutveckling och medvetandegöra dem om den egna språk- och kunskapsutvecklingen i förhållande till målen för ett specifikt arbetsområde.
Studenterna arbetar också med digital portfolio som verktyg i sitt eget lärande, och med utgångspunkt i detta arbete tar de ställning till hur informations- och kommunikationsteknik kan påverka arbetsformerna i den egna pedagogiska verksamheten.
Under kursen ges studenterna möjlighet att knyta samman och fördjupa sina insikter i frågor som rör formativa och summativa aspekter på bedömning samt vidareutveckla sin beredskap att som lärare aktivt söka information i olika frågor som rör det egna undervisningsämnet. Med sin framtida pedagogiska verksamhet i sikte tränar studenterna även sin förmåga att tillsammans med kollegor utveckla en samsyn i bedömningsfrågor.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, arbete i kollaborativa grupper och självstudier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola och partnerområde.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Examinationen består av tre delar. I den första delen av examinationen planerar studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, en lektionssvit kring ett sammanhållet kunskapsområde där varierande arbetsformer samverkar i språk- och kunskapsutvecklande syfte. Gruppen arbetar också fram modeller för hur den formativa och summativa bedömningen ska utformas och integreras i lektionssviten. I ett uppföljande seminarium presenteras lektionssvit och bedömningsformer med hjälp av olika uttrycksformer samt informations- och kommunikationsteknik. Avslutningsvis görs en självvärdering där gruppen, tillsammans med responsgivande studiekamrater, granskar, problematiserar och bedömer de förhållningssätt, antaganden och värderingar i språkutvecklingsfrågor och bedömningsfrågor som lektionssviten ger uttryck för. Presentationen vid seminariet följs upp och fördjupas genom ett individuellt skriftligt paper där studenten kortfattat redogör för gruppsamarbetets inriktning, genomförande och resultat. Studenten diskuterar och problematiserar därefter det didaktiska utförandet i relation till teorier om klassrumskommunikation och språk- och kunskapsutveckling.
Den andra delen utgörs av en individuell skriftlig tentamen där studenten gör en elementär analys av syfte, mönster och vissa grundläggande språkliga drag i två olika läromedelstexter som är hämtade från samma skolämne och rör samma ämnesområde. Utifrån analysen jämför studenten hur språket påverkar framställningen av ämnesinnehållet i dessa båda texter och diskuterar vad detta kan innebära i ett didaktiskt perspektiv.
Den tredje delen av examinationen utgörs av en individuell, skriftlig tentamen som är kopplad till de teorier och forskningsresultat som behandlas i kurslitteraturen. Ur denna litteratur lyfter studenten fram och redovisar teorier om någon specifik aspekt på klassrumskommunikation. Teorierna tolkas, diskuteras och problematiseras ur ett praktiskt pedagogiskt perspektiv. Redovisningen och diskussionen sker i form av en text avsedd för lärare i andra ämnen än svenska som andraspråk vilka kan tänkas ha intresse av forskningen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Cummins, Jim (2001), Andraspråksundervisning för skolframgång – en modell för utveckling av skolans språkpolicy. I: Nauclér, Kerstin, red. Symposium 2000 – ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Stockholm: Sigma (20 s)
http://www.andrasprak.su.se/litteratur/nationellt-centrums-symposierapporter/symposium-2000-ett-andraspraksperspektiv-pa-larande-1.83983
Duvhammar, Christina; Nordmark, Åsa & Sandwall, Karin (2001), Hur lär du dig svenska? En studie av några sfi-elevers syn på sin inlärning. I: Nauclér, Kerstin, red. Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk. Stockholm: Sigma (10 s)
http://www.andrasprak.su.se/litteratur/nationellt-centrums-symposierapporter/symposium-2000-ett-andraspraksperspektiv-pa-larande-1.83983
Dysthe, Olga (1996), Det flerstämmiga klassrummet. Stockholm: Studentlitteratur (250 s.)
Dysthe, Olga (2002), Om förhållandet mellan individ och grupp i portföljprocessen. I: Att bedöma eller döma. Tio artiklar om bedömning och betygssättning. Stockholm: Skolverket (16 s) http://www.skolverket.se/publikationer?id=933
Gibbons, Pauline (2006), Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever klassrummet. Stockholm: Hallgren och Fallgren (186 s)
Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet (2011), Stockholm: Skolverket (134 s) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2573
Gröning, Inger (2006), Språk, interaktion och lärande i mångfaldens skola. Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet (184 s)
http://www.avhandlingar.se/avhandling/462dbf293c
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010), Språkinriktad undervisning. En handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren, (204 s)
Hertzberg, Frøydis (2006), Genreskrivning under senare skolår: att berätta räcker inte. I: Bjar, Louise, red. Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur (s 295-317), (22 s)
Jönsson, Anders (2011), Lärande bedömning. Malmö: Gleerups (160 s)
Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter (2011), Stockholm: Skolverket (73 s) http:www.skolverket.se/publikationer?id=2660
Lindberg, Inger (2005), Språka samman: om samtal och samarbete i språkundervisning. Stockholm: Natur och Kultur (238 s)
Lindberg, Inger (2006), Med andra ord i bagaget. I: Bjar, Louise, red. Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. Lund: Studentlitteratur (s 57-91), (34 s)
Lindberg, Inger (2007), Bedömning av skolrelaterat ordförråd. I: Olofsson, Michael, red. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (20 s)
http://www.andrasprak.su.se/litteratur/nationellt-centrums-symposierapporter/symposium-2006-bedomning-flersprakighet-och-larande-1.84017
Malmbjer, Anna (2009), Att lära genom gruppsamtal. I: Juvonen, Päivi, red. Språk och lärande. Language and learning. Rapport från ASLA:s höstsymposium, 7-8 november, 2008. Papers from the ASLA Symposium in Stockholm, 7–8 November, 2008. Stockholm: ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap (12 s)
http://www.did.uu.se/carolineliberg/documents/asla08.pdf
Olofsson, Mikael & Sjöqvist, Lena (2013), Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. S 693-729 (37 s)
Polias, John (2007), /Assessing learning: a language-based approach. I: Olofsson, Michael, red. Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (25 s) http://www.andrasprak.su.se/litteratur/nationellt-centrums-symposierapporter/symposium-2006-bedomning-flersprakighet-och-larande-1.84017
Short, Deborah (2007), Teaching and learning content through a second language. I: Lindberg, Inger och Sandwall, Karin, red. Språket och kunskapen – att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens 7-8 oktober 2005 i Göteborg. ROSA 7. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet (20 s)
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/20797/1/gupea_2077_20797_1.pdf
Svenska som andraspråk. En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning (2007), Stockholm: Skolverket (66 s) http://www.skolverket.se/publikationer?id=1883
Kursplaner i svenska som andraspråk