Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Svenska som andraspråk och lärande: Kommunikation, kunskapsutveckling och bedömning
Engelsk benämning
The Study of Swedish as L2 and Education: Communication, Knowledge Development and Assessment
Kurskod
AS209C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2020-06-03
Gällandedatum
2020-06-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: AS203C Svenska som andraspråk och lärande: Språk och kultur (genomgången) eller AS206C Svenska som andraspråk och lärande: Språk och kultur (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om social och språklig interaktion som språkutvecklande strategi och om det skol- och ämnesrelaterade språkets betydelse för flerspråkiga elevers kunskapsutveckling i olika ämnen. Studenten ska också utveckla sin förmåga att dokumentera och kommunicera bedömning av språk- och kunskapsutvecklin
Innehåll
Delkurser
Ämnestexter och skolspråk i ett funktionellt perspektiv, 6 hp
Delkursens innehåll
Delkursen tar sin utgångspunkt i ett funktionellt språkperspektiv. Utifrån aktuell forskning om det skol- och ämnesrelaterade språkets betydelse för elevers kunskapsutveckling i olika skolämnen analyserar studenterna struktur, språk och multimodala inslag i ämnesspecifika texter samt diskuterar didaktiska konsekvenser för andraspråkselever.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten
analysera syfte, struktur och vissa grundläggande språkliga och multimodala drag i läromedelstext utifrån ett funktionellt perspektiv samt
ta ställning till hur språket, utifrån denna analys, påverkar framställningen av ämnesinnehållet och vad detta innebär i ett didaktiskt perspektiv
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, workshoppar, arbete i grupper och självstudier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar aktivt i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen består av
ett individuellt skriftligt paper (lärandemål 1 och 2). 6hp (2001)
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning och bedömning, 9 hp
Delkursens innehåll
Delkursen tar sin utgångspunkt i synen på språk- och kunskapsutveckling som en dynamisk process. Teorier om informell och formell inlärning och om den språkliga och sociala interaktionens betydelse för andraspråksutveckling studeras. Med utgångspunkt i teoristudierna prövar och värderar studenterna olika klassrumsaktiviteters potential när det gäller att skapa en språkligt interaktiv lärandemiljö. Med utgångspunkt i relevant teori utarbetar och presenterar studenterna förslag till klassrumsaktiviteter där varierande digitala, multimodala och andra arbetsformer samverkar i språk- och kunskapsutvecklande syfte. Vidare utarbetar och
presenterar studenterna konkreta förslag på bedömningsformer avsedda att stötta elevernas språk- och kunskapsutveckling i förhållande till målen för ett specifikt arbetsområde. Under kursen ges studenterna därtill möjlighet att knyta samman och fördjupa sina insikter i frågor som rör formativa och summativa aspekter på bedömning. Med sin framtida pedagogiska verksamhet i sikte tränar studenterna även sin förmåga att tillsammans med kollegor utveckla en samsyn i bedömningsfrågor.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten
jämföra och värdera olika undervisningsaktiviteters språk- och kunskapsutvecklande potential med stöd i relevant teori
åskådliggöra hur olika multimodala uttrycksformer, exempelvis gestaltande och digitala, kan användas i pedagogisk verksamhet i syfte att skapa en språk- och kunskapsutvecklande lärandemiljö
granska, välja och utveckla systematiska och integrerade bedömningsformer av elevers andraspråksutveckling inom valt kunskapsområde, med tonvikt på den formativa bedömningens stöttande potential
kritiskt granska och problematisera förhållningssätt, antaganden och värderingar i frågor som rör språk- och kunskapsutvecklande lärprocesser samt bedömning
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, workshoppar, arbete i grupper och självstudier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar aktivt i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare.
Prov 2: Individuellt skriftligt paper (Individual Paper), 4,5 hp. (2003)
I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ämnestexter och skolspråk i ett funktionellt perspektiv, 6 hp
Danielsson, Kristina (2017). Att möta och tolka multimodala texter (del 6 ). I Från vardagsspråktill ämnesspråk. Läslyftet. Skolverket (16 s.) Tillgänglig via internet.
Holmberg, Per (2016). Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogik. I Olofsson, Mikael (red.) (2016). Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Stockholm: Liber (14 s.)
Hägerfelth, Gun (2011). Språkarbete i alla ämnen. Stockholm: Liber (150 s.)
Kindenberg, Björn & Nygård Larsson, Pia (2016). Ämnesspråk och ämnesspecifika aktiviteter i skolan. I Kindenberg, Björn (red.) (2016). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber (13 s.)
Olvegård, Lotta (2017). Läsa och tolka läromedelstext. I Tolka och skriva text. Stockholm: Skolverket [www.larportalen.se] (10 s.)
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk.
Videofilmer och ett mindre antal artiklar kan tillkomma.
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning och bedömning, 9 hp
Axelsson, Monica (2013). Flerspråkighet och lärande. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (25 s.)
Bringéus, Eva och Kouns, Maria (2016). Språkanvändning, undervisning och lärande (del 1). ISpråk- och kunskapsutvecklande arbete. Läslyftet. Skolverket (11 s.) Tillgänglig via internet.
Bringéus, Eva och Kouns, Maria (2016). Att planera för elevers språkanvändning (del 8). I Språk- och kunskapsutvecklande arbete. Läslyftet. Skolverket (11 s.) Tillgänglig via internet.
Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och igymnasieskolan (2017). Skolverket (80 s.)
Einarsson, Anneli (2013). Dramapedagogik som form för medierat lärande. I: Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie. Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur (s. 125-147) (22 s.)
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2010). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Lund: Studentlitteratur (124 s.)
Gibbons, Pauline (2018). Lyft språket, lyft tänkandet. Språk och lärande. Tredje upplagan Stockholm: Hallgren och Fallgren (246 s.)
Godhe, Anna-Lena och Molin, Lisa (2016). Att arbeta med digitala och multimodala texter (del 6). I Språk- och kunskapsutvecklande arbete. Läslyftet. Skolverket (10 s.) Tillgänglig via internet.
Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning (2018). Stockholm: Skolverket (158 s.) Tillgänglig via internet.
Hajer, Maaike och Meestringa, Theun (2014). Språkinriktad undervisning. En handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren (220 s.)
Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. Gleerups (194 s.)
Lindberg, Inger (2007). Bedömning av skolrelaterat ordförråd. I: Olofsson, Michael (red.) Symposium 2006. Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (20 s.) Tillgänglig via internet.
Lindberg, Inger (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (s. 481-518) (37 s.)
Rasmusson, Viveka och Erberth, Bodil (2016). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur (s. 41-62) (21 s.)
Sellgren, Mariana (2016). Smågruppssamtal som en resurs för tänkande och lärande. I Kindenberg, Björn (red.) (2016).Flerspråkighet som resurs. Stockholm: Liber (s. 222–234) (12 s.)
Wedin, Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet (del 3 ). I Frånvardagsspråk till ämnesspråk. Läslyftet. Skolverket (11 s.) Tillgänglig via internet.
Wiliam, Dylan (2013). Assessment: The Bridge between Teaching and Learning. I: Voices fromthe Middle, 21:2 (5 s.)
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk
Kartläggningsmaterial för nyanlända elever. Skolverket. Enligt lärares anvisning. Tillgänglig via internet.
Videofilmer och ett mindre antal artiklar kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på samtliga delkurser.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Examinationen begränsas till 5 tentamenstillfällen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. I kursen kan obligatoriska föreläsningar och seminarier/workshoppar ingå. Vid kursstart anger kursledaren vilka moment som är obligatoriska.