Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna ska öka sin medvetenhet om vuxna andraspråksstuderandes upplevelser av sina studier och utifrån denna medvetenhet reflektera över organisation och undervisningsformer i vuxenundervisningen. Vidare syftar kursen till att studenterna ska fördjupa sina insikter om språkliga och kulturella hierarkier i samhälle och skola samt utveckla sin förmåga att skapa interkulturella lärandemiljöer.
Delkurs 1
Den vuxnes lärande i ett interkulturellt perspektiv, 5 hp
Adult Education from an Intercultural Perspective
Delkursen tar sin utgångspunkt i den samhälleliga utbildningsdiskurs där andraspråksbehärskning lyfts fram som en avgörande faktor när det gäller vägen in i svenskt arbetsliv för personer med utländsk bakgrund. En central fråga blir då vilka faktorer som kan vara av betydelse för vuxna andraspråksstuderandes studieframgång. Vad betyder den vuxenstuderandes förhållningssätt, antaganden och värderingar i frågor som rör kunskap och lärande, och vilka personliga drivkrafter gynnar språk- och kunskapsutvecklingen? Dessa frågor behandlas under delkursen och undersöks av studenterna som individuellt planerar och genomför en kvalitativ intervju med en vuxenstuderande samt gör en uppföljande analys och presentation av intervjuresultatet. Genom denna undersökning ges studenterna möjlighet att förbereda sig inför det fördjupningsarbete som avslutar utbildningen i svenska som andraspråk.
Delkurs 2
Språk och kultur – inkluderande och exkluderande värdegemenskaper, 10 hp
Language and Culture – Inclusive and Exclusive Common Values
Delkursen tar sin utgångspunkt i forskning som rör internationell migration och etniska relationer med koppling till skola och andraspråksundervisning. Teorier om språk och kultur som inkluderande och exkluderande gemenskaper behandlas. Vidare belyses hur samhälleliga diskurser – exempelvis diskurser om språkliga och kulturella mönster i skolmiljön – genom sitt sätt att kategorisera, beskriva och tolka en verklighet kan bidra till att konstruera, vidmakthålla eller förändra denna verklighet. Delkursen har stark forskningsinriktning och utgör därmed en förberedelse för studenterna inför det förestående fördjupningsarbetet i svenska som andraspråk.
Kontinuerligt under delkursen analyseras och diskuteras, i föreläsnings- och seminarieform samt genom forumspel, rollen som lärare i en språkligt och kulturellt heterogen skolmiljö där eleverna representerar en mångfald av världsbilder och värdeideal. Särskild uppmärksamhet ägnas åt att granska skolan med avseende på dolda maktstrukturer.
Under delkursen diskuteras och problematiseras innebörden i begreppet ”interkulturell”. Vidare granskar och diskuterar studenten sin personliga handlingsberedskap när det gäller att i den framtida verksamheten skapa en interkulturell lärandemiljö och att medverka till skolutveckling som rör interkulturellt samspel och lärande.
Inom kursen ges studenterna möjlighet att bearbeta och fördjupa sina erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 1
Den vuxnes lärande i ett interkulturellt perspektiv, 5 hp
Adult Education from an Intercultural Perspective
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera vuxnas andraspråksstudier med utgångspunkt i motivationsteorier och teorier där människors olika antaganden och värderingar i frågor som rör kunskap och lärande ses som sociala och kulturella konstruktioner
- identifiera faktorer som kan vara av betydelse när det gäller studieframgång för vuxna andraspråksstuderande samt reflektera över dessa faktorer i förhållande till organisation och undervisningsformer i vuxenundervisningen
- planera och genomföra en kvalitativ intervju samt analysera och presentera resultatet med god mottagaranpassning och tydlig struktur
Delkurs 2
Språk och kultur – inkluderande och exkluderande värdegemenskaper, 10 hp
Language and Culture – Inclusive and Exclusive Common Values
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för och ta ställning till teorier om hur språkliga och kulturella mönster i samhälle och skola, samt föreställningar om dessa mönster, skapas, vidmakthålls och förändras
- utifrån teorier om språk och kultur som inkluderande och exkluderande värdegemenskaper analysera och diskutera rollen som lärare i skolmiljöer präglade av språklig och kulturell heterogenitet
- analysera språk som medel för dominans och förtryck och genom forumspel redovisa en handlingsberedskap för att kunna hantera detta i skolan
- identifiera uttryck för ett monokulturellt synsätt i det samtida samhället och den samtida skolan samt kritiskt granska den egna undervisningen med avseende på dolda uttryck för ett sådant synsätt
- lägga fram strategier för hur man i egen undervisning kan arbeta med att medvetandegöra eleverna i frågor som rör språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier
- reflektera över sin förmåga och beredskap att i den framtida yrkesverksamheten medverka till skolutveckling i frågor som rör interkulturellt samspel och lärande
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola och partnerområde. Arbete av undersökande karaktär har stort utrymme i kursen, och stöd för detta arbete ges i form av föreläsningar och handledning. I övrigt sker en stor del av arbetet i form av seminarier, självstudier och arbete i kollaborativa grupper.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Delkurs 1
Den vuxnes lärande i ett interkulturellt perspektiv, 5 hp
Adult Education from an Intercultural Perspective
Examinationen består av två delar. I den första delen, som är individuell, planerar och genomför studenten en kvalitativ intervju med en andraspråksstuderande inom vuxenutbildningen. Fokus i intervjun ligger på den vuxenstuderandes upplevelse av studierna och förväntningar på vart dessa ska leda. Studenten analyserar det insamlade intervjumaterialet i ljuset av relevant teori.
Den andra delen av examinationen utgörs av ett uppföljande gruppseminarium där studenten presenterar resultatet av intervjun samt tar del av studiekamraternas resultat. Med utgångspunkt i presentationerna förs en diskussion där studenten i dialog med studiekamraterna identifierar faktorer som kan tänkas vara av betydelse för vuxna andraspråksstuderandes studieframgång. Vidare reflekterar studenten över dessa faktorer i förhållande till organisation och undervisningsformer i vuxenundervisningen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2
Språk och kultur – inkluderande och exkluderande värdegemenskaper, 10 hp
Language and Culture – Inclusive and Exclusive Common Values
Examinationen utgörs av tre delar. Den första delen genomförs individuellt och i skriftlig form. Den består i att studenten med utgångspunkt i specificerade avhandlingar redogör för, tolkar och förhåller sig till teorier om hur språk och kultur kan fungera som på en och samma gång inkluderande och exkluderande värdegemenskaper samt hur språkliga och kulturella mönster i samhälle och skola skapas, vidmakthålls och förändras.
Den andra delen i examinationen består i att studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, skapar och redovisar ett forumspel där de teorier som behandlats i den första delen av examinationen relateras till studentens framtida lärarroll och pedagogiska verksamhet.
Den tredje delen av examinationen består i att studenten, individuellt och i skriftlig form, diskuterar och tar ställning till sin personliga handlingsberedskap när det gäller att i den egna framtida verksamheten blottlägga dolda uttryck för ett monokulturellt synsätt, skapa en interkulturell lärandemiljö samt medverka till skolutveckling som rör interkulturellt samspel och lärande.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 1
Den vuxnes lärande i ett interkulturellt perspektiv, 5 hp
Further Studies of the Subject Area Swedish as L2
Ahl, Helene (2004), Motivation och vuxnas lärande – en kunskapsöversikt och problematisering I: Forskning i fokus, nr 24. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (113 s)
Carlson, Marie (2000), ”Kunskap är inget entydigt begrepp…” Reflektioner kring kunskap, språk och lärande i sfi-utbildningen. I: Nauclér, Kerstin, red. Symposium 2000 – ett andraspråksperspektiv på lärande. Stockholm: Sigma (20 s)
http://www.andrasprak.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=13050&a
Gustavsson, Hans Olof (2001), Reflektioner kring undervisning och lärande i ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv. I: Linde, Göran, red. Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur (15 s)
Gustavsson, Hans-Olov (2007), ”Utan bok är det ingen riktig undervisning”: En studie av skolkulturella referensramar i sfi. Lärarhögskolan i Stockholm. Stockholms universitet (318 s)
Härnsten, Gunilla (2006), Erfarenhet och kunskapsutveckling hos vuxna I: Borgström, Lena och Gougoulakis, Petros red. Vuxenantologin. Atlas akademi (19 s)
Idé och inspiration i arbetet med vuxnas lärande. Stöd- och referensmaterial om vuxnas lärande (2005). Stockholm: Skolverket (95 s)
Wilhelmson, Lena (2006), Lära som vuxen I: Borgström, Lena och Gougoulakis, Petros, red. Vuxenantologin. Atlas akademi (22 s)
Delkurs 2
Språk och kultur – inkluderande och exkluderande värdegemenskaper, 10 hp
Language and Culture – Inclusive and Exclusive Common Values
Allen, Dawn (2006), Who’s in and who’s out? Language and integration of new immigrant youth in Quebeck. I: International Journal of Inclusive Education 10 (2-3), (s 251-263) (12 s)
Anderson, Philip (2001), ´You don’t belong here in Germany…’ On the social situation of refugee children in Germany. I: Journal of Refugee Studies 14(2), (s 187-199), (12 s)
Byréus, Katrin (2010), Du har huvudrollen i ditt liv. Om forumspel som pedagogisk metod för frigörelse och förändring. Lund: Studentlitteratur (211 s)
Carlsson, Marie (2002), Svenska för invandrare – brygga eller gräns?
Syn på kunskap och lärande inom SFI-undervisningen. Göteborgs universitet, Sociologiska institutionen (258 s)
Cummins, Jim (2000), Language, Power, and Pedagogy. Bilingual Children in the Crossfire. Clevedon, England: Multilingual Matters (280 s)
Gruber, Sabine (2007), Skolan gör skillnad: Etnicitet och institutionell praktik. Linköpings universitet, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier (223 s)
alternativt
Runfors, Ann (2003), Mångfald, motsägelser och marginaliseringar: en studie av hur invandrarskap formas i skolan. Stockholm: Prisma (285 s)
Jonsson Richard (2007), Blatte betyder kompis. Om maskulinitet och språk i en högstadieskola. Stockholm: Ordfront (318 s)
alternativt
Torstensson, Niklas (2010), Judging the immigrant: Accents and Attitude. Umeå University, Department of Language Studies (118 s)
Lorentz, Hans (2007), Talet om det mångkulturella i skolan och samhället. En analys av diskurser om det mångkulturella inom utbildning och politik åren 1973-2006. Lunds universitet, Pedagogiska institutionen (207 s)
Lorentz, Hans och Bergstedt, Bosse (red.) (2006), Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Studentlitteratur (268 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.