Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Svenska som andraspråk och lärande: Språkstruktur och andraspråksinlärning
Engelsk benämning
The Study of Swedish as a Second Language and Education: Language Structure and Second Language Acquisition
Kurskod
AS232C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2024-02-28
Gällandedatum
2024-09-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS231C Svenska som andraspråk och lärande: Skrivande och kultur (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, samt gymnasieskolan.
Innehåll
Delkurser
Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 10 hp
Delkursens innehåll
Tyngdpunkten i delkursen ligger på grundläggande studier av det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv. Områden som behandlas är fonologi, morfologi, syntax, lexikon och semantik. Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för andraspråksinlärare. Studenterna tillämpar sina kunskaper om svenskans språkliga strukturer i analys och bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
1. redogöra för grundläggande aspekter på olika nivåer i det svenska språksystemet ur ett andraspråksperspektiv: fonologi, morfologi, syntax, lexikon och semantik
2. analysera och bedöma andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion med fokus på språkliga strukturer
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, workshopar, grupparbeten och självstudier.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig salstentamen (Written Sit-in Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Andraspråksinlärning i ett kognitivt perspektiv, 5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen handlar om andraspråksinlärning av det svenska språksystemet: ordförråd, grammatik och uttal. Syftet är att ge studenten möjlighet att utveckla en fördjupad förståelse för hur språkinlärning går till. Fokus i delkursen ligger på vanliga inlärningsmönster och på de kognitiva processer genom vilka inlärningen sker. Bland annat behandlas betydelsen av ålder, språklig processning, tvärspråkligt inflytande, inflöde och utflöde, språkbegåvning, personlighet, motivation och attityd. Studenten får också verktyg för att bedöma hur långt en inlärare har kommit i sin språkutveckling och vad nästa steg är.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
1. utifrån fördjupade kunskaper i språkvetenskap redogöra för svensk språkstruktur i ett tvärspråkligt jämförande perspektiv
2. redogöra för centrala teorier om andraspråksutveckling
3. med stöd i kunskaper i svensk språkstruktur (lärandemål 1) analysera andraspråksinlärares språkliga produktion
4. med utgångspunkt i språklig analys (lärandemål 3) och med stöd i teorier om andraspråksutveckling (lärandemål 2) diskutera och bedöma andraspråksinlärares behov av vidare stöttning
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, workshopar, grupparbeten och självstudier.
Delkursens bedömningsformer
Alla lärandemål examineras genom en skriftlig salstentamen.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 10 hp
Ekerot, Lars-Johan (2011). Ordföljd, tempus, bestämdhet: föreläsningar om svenska som andraspråk. Senaste upplagan. Malmö: Gleerups (167 s.)
Enström, Ingegerd (2016). Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Senaste upplagan. Stockholm: Hallgren & Fallgren (130 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (216 s.)
Flyman Mattsson, Anna (2021). Andraspråkets grammatik: övningsbok. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (58 s.)
Olofsson, Mikael och Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (37 s.)
Philipsson, Anders (2013). Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (29 s.)
Rosenqvist, Håkan (2007). Uttalsboken: svenskt uttal i praktik och teori. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (206 s.)
Thorén, Bosse (2023). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen. Senaste upplagan. Umeå: Bosse Thorén (133 s.)
Viberg, Åke, Ballardini, Kerstin & Stjärnlöf, Sune (1986). Svensk grammatik på svenska. Senaste upplagan. Stockholm: Natur & kultur (183 s.)
Andraspråksinlärning i ett kognitivt perspektiv, 5 hp
Abrahamsson, Niclas (2009). Andraspråksinlärning. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (253 s.)
Andersson, Lars-Gunnar (2001). Språktypologi och språksläktskap. Senaste upplagan. Stockholm: Skriptor (77 s.)
Håkansson, Gisela (2013). Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (16 s.)
Källström, Roger (2012). Svenska i kontrast. Tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Zetterholm, Elisabeth & Tronnier, Mechtild (2017). Perspektiv på svenskt uttal: fonologi, brytning och didaktik. Senaste upplagan. Lund: Studentlitteratur (176 s.)
Artiklar om sammantaget högst 100 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.