Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Biologi och lärande: Ekologi
Engelsk benämning
Biology and Education: Ecology
Kurskod
BI201C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-25
Gällandedatum
2014-09-01
Behörighetskrav
Biologi B, Engelska B, Kemi A, Matematik C, Samhällskunskap A.
Se även utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper om ekologiska processer, om samspelet mellan natur, samhälle och människa, samt didaktiska kunskaper om hur man kan främja elevers förståelse för ekologi och hållbar utveckling. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sin förmåga att planera undervisningssekvenser i skolans närmiljö. Dessutom syftar kursen till att skapa ett intresse hos studenten att följa den aktuella biologiska samhällsdebatten.
Innehåll
Kursens ämnesinnehåll rör organismers, även mikroorganismers, uppbyggnad och funktion, alltifrån cellen och organeller, till individen och individens relation till miljön. Vidare behandlas materias kretslopp, där uppbyggnad av organismer och nedbrytning av döda organismer via fotosyntesen respektive cellandningen är viktiga processer. Energins betydelse för ekosystems existens och energins omvandlingar vävs in. Andra begrepp som behandlas är näringskedja, näringsväv, succession och biologisk mångfald samt typiska arter för svenska ekosystem. Ovanstående relateras till samspelet mellan natur, samhälle och människa under olika tidsperioder.
Kursens pedagogiska och didaktiska innehåll rör undervisningsplanering i vilken uteundervisning, styrdokument, och begreppsförståelse problematiseras. Språket i samtal, och facklitteratur samt dess betydelse för begrepps- och kunskapsutveckling behandlas.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
kommunicera organismers uppbyggnad och funktion på olika nivåer, från atom-/molekyl-och cellnivå till ekosystemsnivå
urskilja, exemplifiera och diskutera begreppen materia och energi i ett ekologiskt sammanhang samt kunna använda digitala mätinstrument i undervisningssammanhang
utreda de grundläggande villkor enligt vilka ekosystem existerar och förändras, samt kunna beskriva några ekosystem både lokalt och globalt
redogöra för och problematisera kunskapsframväxten inom naturvetenskaplig forskning
diskutera hur naturresurser utnyttjas och utnyttjats i samspel mellan natur, samhälle och människa under olika tidsperioder samt kunna dra slutsatser om vad detta innebär ur ett ekologiskt perspektiv och ur ett hållbarhetsperspektiv
problematisera betydelsen av uteundervisning för kunskapsutvecklingen i biologi med beaktande av styrdokument och forskning i elevers begreppsförståelse
reflektera över språkets betydelse för begreppsutveckling i biologi samt över vad som bidrar till ett lärande samtal i grupp
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av exkursioner, laborationer, föreläsningar, seminarier, arbete i grupp mm.
Utifrån laborationer och autentiska situationer under exkursioner problematiserar studenterna kursens ämnesinnehåll.
Studenterna arbetar i grupp, delvis via en digital plattform.
Bedömningsformer
Individuell salstentamen (9 hp)
Individual written exam (9 credits)
I denna delexamination bedöms lärandemål 1, 2, 3 och 5.
Delexaminationen genomförs genom att studenten skriver en salstentamen.
Muntlig och skriftlig examination (6 hp)
Oral and written exam (6 credits)
I denna delexamination bedöms lärandemål 4, 6 och 7.
Delexaminationen genomförs dels genom att studenten i grupp redovisar ett arbete muntligt (mål 4 och 6), dels genom att studenten skriver en reflekterande text (mål 7).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Björn (2008). Att förstå skolans naturvetenskap. Lund: Studentlitteratur (Kap 1, 2, 4-9, 11, 14 och 19) (204 s)
Mercer, Neil & Hodgkinson, Steve (red.) (2008). Exploring talk in schools: inspired by the work of Douglas Barnes, kap 1-4 [Elektronisk resurs]. London: SAGE.
Mortimer, E.F. & Scott, P. (2003). Meaning making in secondary science classrooms [Elektronisk resurs]. Buckingham: Open University Press.
Nelson, Johan (2012) Naturvetenskaplig kunskapsproduktion. I Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red): Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola
Townsend, Colin; Begon, Michael och Harper, John (2008) Essentials of ecology. Malden: Blackwell Publishing
Valbar bok inom Formas pocketbokserie med koppling till kursinnehållet:
Formas Fokuserar (2006-2012). Aktuell debatt i pocket format. Forskningsrådet Formas (150-300s).
http://www.miljomal.nu/ Sveriges miljömål
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.