Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL203C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången) eller BL208C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla kunskaper om och färdigheter i bildanalys. Kursen syftar också till studenten ska utveckla förståelse för hur gestaltande arbete kan användas för att kommunicera resultat av vetenskapliga undersökningar.
I kursen vidareutvecklas kunskaperna om bildanalys från tidigare kurser, här med särskilt fokus på den offentliga visuella kontexter. Diskursanalys används som metod för att studera aspekter av denna kontext och resultatet kommuniceras i form av rörlig bild.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda diskursanalys i en visuell kontext
- kommunicera resultatet genom rörlig bild
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Kursen examineras genom en gestaltning och ett papper (mål 1, 2).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (2007) red. Diskursanalys i praktiken. Malmö: Liber (kap. 1, 5, 6, 7; totalt 92 s.)
Börjesson, Mats & Rehn, Alf (2009). Makt. Malmö: Liber (128 s.)
Dahlborg-Lyckhage, Elisabeth (2012). Att analyser diskurser. I: Friberg, Febe (red.) (2012). Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (16 s.)
Foucault, Michel (1975/2004) Övervakning och straff, Arkiv förlag/AZ förlag. (Del III Disciplin; totalt 92 s.)
Lindgren, Monica (2006). Att skapa ordning för det estetiska i skolan: diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare. Diss. Göteborg : Göteborgs universitet, 2006. (213 s.) Tillgänglig på Internet: http://hdl.handle.net/2077/16773
Kortare texter kan tillkomma.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).