Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BL207C Bild och lärande: Visuella kulturer och kommunikation (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om hur identitet och kultur kan studeras och förstås. Kursen syftar också till att studenten ska fördjupa sin bilddidaktiska kompetens med fokus på bedömning. Studenten ska också vidareutveckla kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som ett medium för berättande och som utforskande metod.
Kursen ger en introduktion till hur identitet och kultur kan studeras och förstås inom ramen för en bildämneskontext. Observation som metod, digital dokumentation och bildredigering tränas, såväl som traditionella gestaltande tekniker. Nedslag görs under kursens gång i varierande bildkulturer och epoker. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna (mål 4, 5, 6) tränar det bildmetodiska språket med fokus på bedömning. Stor vikt läggs vid att studenten ska kunna företräda bildämnet och kommunicera om bild och lärande med elever, vårdnadshavare och andra aktörer i en skolkontext.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera och problematisera begreppen identitet och kultur
- använda observation som gestaltande metod
- använda grundläggande tekniker för gestaltande arbete
- ge och ta emot skriftlig kamratrespons på bildarbeten samt analysera den egna insatsen
- utforma en lektionsplanering med grund i kursens innehåll och ett normkritiskt förhållningssätt, med syfte att utveckla de möjligheter en heterogen elevgrupp erbjuder
- utforma ett bedömningsunderlag med grund i egen dokumentation av elevers bildproduktion, analysera den egna bedömnings-, betygsättnings- och dokumentationspraktiken och diskutera hur bedömningen kan kommuniceras med elever och vårdnadshavare
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Kursen examineras i två delar. Första delen examineras muntligen vid ett seminarium (mål 6). Andra delen examineras muntligen samt skriftligen i form av en bild- och textportfolio (mål 1, 2, 3, 4, 5).
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2012). Möten med bilder: att tolka visuella uttryck. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur, (kap. 3, 4, 5, 6, totalt 104 s.)
Fornäs, Johan (2012). Kultur. Malmö: Liber (112 s.)
Forsman, Michael. (2015). Duckface/stoneface Sociala medier, onlinespel och bildkommunikation bland killar och tjejer i årskurs 4 och 7. Johanneshov: MTM. Tillgänglig via internet: https://www.statensmedierad.se/download/18.1957a5a6150001724192f51b/1443519607119/Duckface-Stoneface-ver1.pdf
Hetland, Lois (2013). Studio thinking 2: the real benefits of visual arts education. 2. ed. (164 s.)
Hall, Stuart, Evans, Jessica & Nixon, Sean (red.) (2013). Representation. 2. ed. London: SAGE. (Kap. 4, 5 totalt 121 s. OBS att boken är en nyutgåva och går inte att ersätta med tidigare versioner.)
Jönsson, Anders (2011). Lärande bedömning. 2. uppl. Malmö: Gleerup. (224 s.)
Lindgren, Simon (red.) (2015). Ungdomskulturer. 2. uppl. Malmö: Gleerups (kap. 2, 6, 7 totalt 50 s.)
Lindström, Lars (2011). Portföljmetodik i estetiska ämnen. I: Lindström, Lars & Lindberg, Viveka (red.) Pedagogisk bedömning. Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap.Stockholm: Stockholms universitets förlag, s. 159-192.
Lärarnas Riksförbund (2015). Det öppna klassrummet. Lathund för ett normkritiskt arbetssätt.
Nordberg, J. (2015). De förklädda flickorna i Kabul. Stockholm: Bonnier (368 s.)
Smith, Keri. (2008). How to be an explorer of the world: portable life museum. 1st ed. New York: Perigee (204 s.)
Kortare artiklar kan tillkomma.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).