Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BL724C Bild och lärande: Estetiska uttryck (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad kunskap om hur visuell kultur kan studeras och förstås. Kursen syftar också till att studenten ska forskningsförankra sin bilddidaktiska kompetens. Studenten ska också fördjupa sina kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som ett medium för berättande och som utforskande metod.
Kursen ger en fördjupning inom visuella kulturer och kommunikation. Både analogt och digitalt gestaltande arbete ingår, med viss tyngdpunkt på digital fördjupning, rörlig bild och filmanalys. I kursen förväntas att studenten självständigt fördjupar sig i någon aspekt av innehållet. Den bilddidaktiska kompetensen fördjupas dels genom forskningsförankring av bildundervisningen (mål 2) samt genom att studenten själv är delaktig i utformningen och värderingen av kursens former för bedömning (mål 3, 4).
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda gestaltande arbete i undersökande och berättande syfte inom ramen för visuell kultur
- utforma en lektionsplanering för gymnasienivå baserad på forskning om lärande och visuell kultur
- kritiskt granska och värdera användandet av olika former för bedömning
- kritiskt granska och värdera egna och andras arbeten
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Studenten väljer och motiverar form för att visa måluppfyllelse i samråd med lärare.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Aspers, Patrik, Fuehrer, Paul & Sverrisson, Árni (2004). Bild och samhälle. Visuell analys som vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur (urval)
Becker, Karin (2011). Looking back: Ethics and aestethics of non-professional photography. I Andén-Papadopoulos, Kari & Pantti, Mervi (red.) Amateur images and global news. (S. 25-39).
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpedagogik, Köpenhamn: Hans Reizels Forlag (272 s.)
Jenkins, Henry (2012). Konvergenskulturen – där nya och gamla medier kolliderar. Göteborg: Daidalos (Urval)
Kocur, Zoya (red.) (2011). Global visual cultures: an anthology. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell (Urval)
Lindgren, Simon (red.) (2012). Nya medier och kommunikation: makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern. 1. uppl. Malmö: Gleerups utbildning (Urval)
Lindgren (red.), Simon (2015). Ungdomskulturer 2:a uppl. Gleerups
Selander, Staffan & Kress, Gunther R. (2010). Design för lärande: ett multimodalt perspektiv. Stockholm: Norstedt
Turkle, Sherry (2011). Alone together: why we expect more from technology and less from each other. New York: Basic Books
Självständigt urval av litteratur tillkommer.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).