Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om texter i vid mening och den roll texter spelar i skolan som redskap för elevers kunskaps- och språkutveckling.
Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om skolans och engelskämnets roll i förhållande till frågor om kultur, kulturell heterogenitet och globalisering. De ska också tillägna sig kunskaper om olika sätt att bedöma språkutveckling, och om olika sätt att organisera, genomföra och utvärdera undervisning i en kulturellt heterogen och mångspråkig skola.
Delkurs 1 Text och förståelse (7,5 hp)
Text and Understanding
Delkursen är inriktad på att ge en teoretisk och praktisk bas för ett tänkande om och ett kritiskt förhållningssätt till texter och deras roll i och utanför skolan för utvecklingen av ett främmande språk. Texter i vid mening behandlas och bildar utgångspunkt för olika sätt att nalkas förhållandet mellan förståelse och språkutveckling. Vidare behandlas hur man kan arbeta med texter på sätt som ger stöd åt olika elever och främjar deras kunskaps- och språkutveckling.
Delkurs 2 Kultur i mångfaldens skola (7,5 hp)
Culture, Diversity and Education
Delkursen fokuserar begreppen språk, kulturer och identitet i förhållande till skolans och engelskämnets roll i lokala och globala sammanhang. Dels behandlas kultur i antropologisk mening, dvs. som ett dynamiskt begrepp där faktorer som genus, sexualitet, etnicitet och klass samverkar med varandra, dels behandlas kulturbegreppet i relation till språkundervisning och interkulturell kommunikation. Dessutom behandlas engelska som globalt språk utifrån kulturella och politiska kontexter samt utifrån vad språkundervisning innebär i en skola som präglas av kulturell heterogenitet. Under delkursens avslutande del planerar, sammanställer och redovisar studenterna ett projektarbete för skolan som utgår från skolans styrdokument för 7-9 eller gymnasiet.
Delkurs 1 Text och förståelse(7,5 hp)
Text and Understanding
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för den roll texter spelar i och utanför skolan i såväl verbal som ickeverbal kommunikation samt för förhållandet mellan språkutveckling, läsning och lyssnande, respektive samtal och skrivande
- sammanfatta, analysera och diskutera en skönlitterär text
- skriva en skönlitterär berättelse med hjälp av några olika creative writing-tekniker
Delkurs 2 Kultur i mångfaldens skola (7,5 hp)
Culture, Diversity and Education
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- analysera och värdera sin egen blivande lärarroll som kultur- och kunskapsförmedlare i en kulturellt heterogen och mångspråkig skola
- analysera, diskutera och exemplifiera didaktikens centrala frågor – vem, vad, hur och varför - med utgångspunkt i läroplanens och kursplanernas syn på kultur och kulturell mångfald
- i samarbete med andra omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner för 7-9 respektive gymnasiet i ett projektarbete
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet i en heterogen undervisningsgrupp kan organiseras så att varje elevs lärande och utveckling främjas
- muntligt och skriftligt redogöra för och problematisera begreppen språk, kultur och identitet
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Kursen består av två delkurser som examineras var för sig.
Delkurs 1 Text och förståelse
Text and Understanding
I delkursen examineras studenten genom deltagande i en muntlig gruppdiskussion av en skönlitterär text. Vidare ingår det i examinationen att individuellt skriva en berättelse med hjälp av creative writing-färdigheter.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2 Kultur i mångfaldens skola
Culture, Diversity and Education
Examinationen består av en reflektionsportfolio där studenten redogör för och problematiserar begreppen språk, kultur och identitet i förhållande till skolans styrdokument samt engelska som globalt kontaktspråk. En del av denna reflektionsportfolio avser teoretisk förankring av ett projektarbete där studenten i grupp - och med inriktning mot årskurserna 7-9 eller gymnasiet - omvandlar och konkretiserar gällande läro- och kursplaner till en lokal pedagogisk planering om kultur samt formulerar bedömningskriterier för olika innehållsområden/ämnen. Projektarbetet redovisas såväl skriftligt som muntligt.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 1 Text och förståelse
Text and Understanding
Collins, Suzanne. The Hunger Games. London: Scholastic, 2011. 400 pages
Gaiman, Neil. The Graveyard Book. London: Bloomsbury, 2011. 304 pages
Lundahl, Bo (2009). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur (i urval, ca 40 s)
Kompendietext (ca 200 s)
Obligatorisk kurslitteratur för delkurs 2,
Kultur i mångfaldens skola
Culture, Diversity and Education
Council of Europe (2009). Autobiography of Intercultural Encounters. Context, concepts and theories.
Corbett, John (2010) Intercultural Language Activities. New York: Cambridge University Press (262)
Lundahl, Bo (2009). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur (i urval, ca 60 s)
McKay, Sandra Lee (2002). Teaching English as an international language. Oxford University Press (149)
Utbildningsdepartementet. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt kommentarmaterial för engelska.
Finns tillgängligt på http://www.skolverket.se
Tillkommer tidnings- och tidskriftsartiklar om interkulturell/mångkulturell undervisning från t.ex. Intercultural Education, Project Syndicate, Prospect och andra tidskrifter.
Dessutom ska studenterna i samband med sina projektarbeten om kultur inventera texter inom ett valt innehållsområde.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.