Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Engelska och lärande: Språk, text och kultur
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language, Text and Culture
Kurskod
EN413C
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-10-14
Gällandedatum
2013-09-02
Behörighetskrav
Engelska B, Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Delkurs 1 syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskaper om retorik, akademiska skrivandeformer och skrivandet som process. Därtill ska de utveckla sin förmåga att framställa texter i en akademisk kontext.
Delkurs 2 syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska språksystemet. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla både praktisk och teoretisk kunskap om grammatik sett ur ett funktionellt perspektiv. Vidare ska studenterna kunna värdera läromedel i engelska med utgångspunkt i deras behandling engelska språksystem.
Delkurs 3 syftar till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om texter i vid mening och den roll texter spelar i skolan som redskap för elevers kunskaps- och språkutveckling.
Delkurs 4 syftar kursen till att studenterna ska utveckla kunskap och medvetenhet om skolans och engelskämnets roll i förhållande till frågor om kultur, kulturell heterogenitet och globalisering. De ska också tillägna sig kunskaper om olika sätt att organisera, genomföra och utvärdera undervisning i en kulturellt heterogen och mångspråkig skola.
Innehåll
Delkurs 1 Akademisk skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
Delkursen fokuserar på akademiskt skrivande både ur teoretiskt och praktiskt perspektiv. Akademiska skrivandeformer behandlas utifrån synen på skrivandet som process, och grunderna inom retoriken studeras. Vidare behandlas grunderna i dokumentationsteknik, och olika format för akademiska texter inom disciplinen analyseras och diskuteras. Dessa kunskaper omsätts praktiskt både genom egen skriftlig framställning, en digital portfolio samt genom analys av elevtexter på olika nivåer.
Delkurs 2 Engelskans byggstenar: Fraser och satser (7,5 hp.)
The Building Blocks of English: Phrases and Clauses
Delkursen behandlar engelskans språksystem med fokus på syntax. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om syntaktiska begrepp och strukturer i det engelska språket. Dessutom behandlas i vilka former grammatik förekommer och presenteras i läromedel för årskurserna 7-9. En viktig del av kursen är att studenten redovisar sin syn på grammatikens roll i skolans språkundervisning.
Delkurs 3 Text och förståelse (7,5 hp)
Text and Understanding
Delkursen är inriktad på att ge en teoretisk och praktisk bas för ett tänkande om och ett kritiskt förhållningssätt till texter och deras roll i och utanför skolan för utvecklingen av ett främmande språk. Texter i vid mening behandlas och bildar utgångspunkt för olika sätt att nalkas förhållandet mellan förståelse och språkutveckling. Vidare behandlas hur man kan arbeta med texter på sätt som ger stöd åt olika elever och främjar deras kunskaps- och språkutveckling.
Delkurs 4 Kultur i mångfaldens skola (7,5 hp)
Culture, Diversity and Education
Delkursen fokuserar begreppen språk, kulturer och identitet i förhållande till skolans och engelskämnets roll i lokala och globala sammanhang. Dels behandlas kultur i antropologisk mening, dvs. som ett dynamiskt begrepp där faktorer som genus, sexualitet, etnicitet och klass samverkar med varandra, dels behandlas kulturbegreppet i relation till språkundervisning och interkulturell kommunikation. Dessutom behandlas engelska som globalt språk utifrån kulturella och politiska kontexter samt utifrån vad språkundervisning innebär i en skola som präglas av kulturell heterogenitet. Under delkursens avslutande del planerar, sammanställer och redovisar studenterna ett individuellt projektarbete för skolan som utgår från skolans styrdokument för 7-9.
Lärandemål
Delkurs 1 Akademiskt skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
kommunicera i formella akademiska kontexter och grunda sin framställning i gällande konventioner för dessa kontexter vad gäller struktur, format och dokumentation
framställa och framföra akademiska texter, såväl muntligt som skriftligt, med krav på språklig korrekthet och retoriska färdigheter
beskriva, analysera och värdera olika elevtexter utifrån deras syfte, mottagare, innehåll och form
Delkurs 2 Engelskans byggstenar: Fraser och satser (7,5 hp)
The Building Blocks of English: Phrases and Clauses
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
med utgångspunkt i språkvetenskapliga begrepp analysera och problematisera användningen av engelskans syntaktiska strukturer och funktioner i elevtexter
motivera sin språksyn och uppvisa metatextuell förståelse för grammatikens roll i engelsk språkundervisning och dess relation till det övriga ämnesinnehållet
Delkurs 3 Text och förståelse(7,5 hp)
Text and Understanding
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
redogöra för den roll texter spelar i och utanför skolan i såväl verbal som ickeverbal kommunikation samt för förhållandet mellan språkutveckling, läsning och lyssnande, respektive samtal och skrivande
sammanfatta, analysera och diskutera en skönlitterär text
skriva en skönlitterär berättelse med hjälp av några olika creative writing-tekniker
Delkurs 4 Kultur i mångfaldens skola (7,5 hp)
Culture, Diversity and Education
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
analysera och värdera sin egen blivande lärarroll som kultur- och kunskapsförmedlare i en kulturellt heterogen och mångspråkig skola
med utgångspunkt i kursplanen för engelska samt relevanta kursteorier utveckla samt presentera en pedagogisk planering i form av ett projektarbete med kulturinriktning i ämnet engelska
muntligt och skriftligt redogöra för och problematisera begreppen språk, kultur och identitet
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Bedömningsformer
Kursen består av fyra delkurser som examineras var för sig
Delkurs 1 Akademiskt skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
I delkursen examineras studenten genom två mindre individuella uppsatser samt en reflekterande inlämningsuppgift som med exempel från portfolio redovisar hur studenten uppfyllt lärandemålen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 2
Engelskans byggstenar: Fraser och satser (7,5 hp.)
The Building Blocks of English: Phrases and Clauses
Delkursen examineras på följande sätt:
I en individuell skriftlig inlämningsuppgift använder studenten språkvetenskapliga begrepp och tillvägagångssätt för att analysera användningen av engelskans syntaktiska strukturer och funktioner i elevtexter. I en gruppbaserad muntlig uppgift analyserar och värderar studenten med stöd i kursinnehållet hur minst två läromedel för årskurserna 7-9 behandlar grammatik, ord och fraser eller uttal.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 3 Text och förståelse (7,5 hp)
Text and Understanding
I delkursen examineras studenten genom deltagande i en muntlig gruppdiskussion av en skönlitterär text. Vidare ingår det i examinationen att individuellt skriva en berättelse med hjälp av creative writing-färdigheter.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 4 Kultur i mångfaldens skola (7,5 hp)
Culture, Diversity and Education
Examinationen består av en reflektionsportfolio där studenten redogör för och problematiserar begreppen språk, kultur och identitet i förhållande till skolans styrdokument samt engelska som globalt kontaktspråk. En del av denna reflektionsportfolio avser teoretisk förankring av ett projektarbete där studenten i grupp - och med inriktning mot årskurserna 7-9 omvandlar och konkretiserar gällande läro- och kursplaner till en lokal pedagogisk planering om kultur samt formulerar bedömningskriterier för olika innehållsområden/ämnen. Projektarbetet redovisas såväl skriftligt som muntligt.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1 Akademiskt skrivande (7,5 hp)
Academic Writing
E-platform MyReviewers
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Elevtexter (max 50 s)
Delkurs 2 Engelskans byggstenar: Fraser och satser (7,5 hp)
The Building Blocks of English: Phrases and Clauses
Batstone, Rob, and Rod Ellis. 2009. Principled Grammar Teaching. System 37: (s 194-204) (10 s)
Eppler Duran, Eva and Ozón, Gabriel. 2013. English words and sentences: An introduction. Cambridge: Cambridge University press. (s 1-80) (80 s)
Gairns, Ruth and Redman, Stuart. 2011. Idioms and phrasal verbs, advanced. Oxford: Oxford University Press (207 s)
Harmer, Jeremy. 2007. The Practice of English Language Teaching. 4th edition. Harlow: Pearson Longman (ca 60 s)
Referenslitteratur:
Estling Vanneståhl, Maria. 2007. A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur (540 s)
Longman Dictionary of Contemporary English, latest edition
eller
Macmillan English Dictionary for Advanced Learners, latest edition
Higson, Charlie. The Enemy. London: Penguin. 413 pages
Gaiman, Neil. The Graveyard Book. London: Bloomsbury, 2011. 304 pages
Tolkien, J.R.R. The Hobbit. London: Harper Collins, 1991. 440 pages.
Kompendietext (ca 200 s)
Delkurs 4 Kultur i mångfaldens skola
Culture, Diversity and Education
Council of Europe (2009). Autobiography of Intercultural Encounters. Context, concepts and theories.
Corbett, John (2010) Intercultural Language Activities. New York: Cambridge University Press (262)
Lundahl, Bo (2009). Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur (i urval, ca 60 s)
McKay, Sandra Lee (2002). Teaching English as an international language. Oxford University Press (149)
Utbildningsdepartementet. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt kommentarmaterial för engelska.
Finns tillgängligt på http://www.skolverket.se
Tillkommer tidnings- och tidskriftsartiklar om interkulturell/mångkulturell undervisning från t.ex. Intercultural Education, Project Syndicate, Prospect och andra tidskrifter.
Dessutom ska studenterna i samband med sina projektarbeten om kultur inventera texter inom ett valt innehållsområde.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.