Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper och medvetenhet om lärande, språkutveckling, språkundervisning och bedömning i ett 7-9-perspektiv samt om villkor och faktorer som påverkar dessa i och utanför skolan.
Kursen ger en grundläggande orientering om olika språkutvecklingsteorier och deras möjliga konsekvenser för språkundervisning. Den tar särskilt upp ordinlärningens, samtalets, läsningens och skrivandets betydelse för elevers språkutveckling, liksom hur man kan organisera lärande och språkundervisning så att olika elevers behov tillgodoses. Vidare behandlas de styrdokument som gäller lärande och ämnet engelska för årskurserna 7-9 respektive gymnasiet samt förhållandet mellan styrdokumenten och den gemensamma europeiska referensramen för språk. Dessutom behandlas hur bedömning kan fungera som en del av språkundervisningen och elevers lärande.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika centrala begrepp och teorier gällande språkutveckling och språkundervisning
- redogöra för och dra slutsatser om ordinläsningens, samtalets, läsningens och skrivandets betydelse för elevers språkutveckling
- analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning för årskurserna 7–9
- bedöma och analysera elevtexter utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
- skriva en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad och mestadels korrekt.
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande och digitala verktyg
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i kollaborativa grupper. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Prov 1: Reflektionsportfolio (Reflection Portfolio), 12 hp
I detta prov examineras lärandemål 1–5. I reflektionsportfolion visar studenten genom en individuellt skriven text sin förståelse av språkutveckling, skolans styrdokument, faktorer som påverkar språk- och kunskapsutveckling och bedömning samt visar sin förmåga att bedöma elevtexter.
Prov 2 Temaarbete (Thematic Work), 3 hp
I detta prov examineras lärandemål 6. Här redovisas muntligt ett grupparbete som bygger på planeringen av ett tematiskt arbete för 7–9 där olika sätt att bedöma processen såväl som utfallet används. Temaarbetet rymmer ett brett urval texter och är förankrat i skolans styrdokument. Vidare bygger det på språkutvecklande principer och medveten bedömningspraktik.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Common European Framework of Reference for Languages. Learning, teaching, Assessment. Tillgänglig på http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/CADRE_EN.asp. (ca 60 s)
Harmer, Jeremy (2007). The practice of English language teaching. senaste uppl. Harlow: Pearson Education. (ca 250 s)
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2006). How Languages Are Learned. 3:e uppl. Oxford: Oxford University Press. (233 s)
Lundahl, Bo (2012). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Tredje upplagan. Lund: Studentlitteratur. (i urval, ca 250 s)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket och Fritzes.
Utbildningsdepartementet. Lgr 11 och Lgy 11. Tillgänglig på http://www.skolverket.se.
Dessutom tillkommer artiklar och medietexter motsvarande ca 200 sidor.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.