Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Engelska och lärande: Språk, text och kultur
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language, Text and Culture
Kurskod
EN416C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-07-06
Gällandedatum
2017-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN415C Engelska och lärande: Språk och skrivande (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om texter i vid mening och den roll texter spelar i skolan som redskap för elevers kunskaps- och språkutveckling.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om skolans och engelskämnets roll i förhållande till frågor om global engelska, mångfald, interkulturalitet och medborgerlig bildning. Studenten ska dessutom utveckla kunskaper om uppgiftsbaserat lärande och inkluderande pedagogiska arbetssätt.
Innehåll
Delkurser
Text och förståelse, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen visar hur skönlitteratur kan användas för att stödja läs, lyss- och skrivutveckling vid andraspråksinlärning. Kursen ger därtill redskap för att kunna diskutera, analysera och värdera olika skönlitterära texter med hjälp av litteraturvetenskapliga begrepp. Slutligen kopplar kursen samman teoretisk kunskap om litteratur och språk med praktiskt-kreativt skönlitterärt skrivande i grupp, och visar därigenom hur olika creative writing-tekniker kan användas för att befrämja språklig och litterär kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten
visa hur skönlitteratur kan användas för att stödja läs, lyss- och skrivutveckling vid andraspråksinlärning
sammanfatta, analysera och diskutera en skönlitterär text
skriva en skönlitterär berättelse med hjälp av några olika creative writing-tekniker
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras studenten genom deltagande i en muntlig gruppdiskussion av en samling skönlitterära texter (mål ett och två). Vidare ingår det i examinationen att individuellt skriva en berättelse med hjälp av creative writing-färdigheter (mål tre). Berättelsen redovisas därtill genom en skriftlig reflektionsuppgift (mål ett och två) .
God språkbehandling, disposition och presentationsform krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Engelskundervisning i en global kontext, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar begreppen interkulturalitet och medborgerlig bildning i förhållande till skolans och engelskämnets roll i ett mångkulturellt samhälle. Språk, kulturer och identitet behandlas ur ett intersektionellt perspektiv där faktorer som genus, sexualitet, etnicitet och klass samverkar med varandra. Dessutom behandlas engelska som globalt språk utifrån både maktperspektiv och historiska kontexter samt utifrån vad språkundervisning innebär i en skola som präglas av kulturell heterogenitet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten
använda relevanta teorier för att definiera, förklara och problematisera begreppen interkulturalitet, medborgerlig bildning, inkludering och engelska som globalt kontaktspråk i förhållande till engelskundervisning i ett mångkulturellt samhälle
redogöra för hur engelskundervisning kan organiseras utifrån teorier om uppgiftsbaserat lärande och inkluderande arbetssätt
i samarbete med andra omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner för 7-9 respektive gymnasiet i uppgiftsinstruktioner
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskolan.
Delkursens bedömningsformer
Mål 1 och 2 examineras skriftligen genom att studenten använder relevanta teorier för att definiera, förklara och problematisera frågor kring kursens nyckelbegrepp. Mål 6 examineras muntligen genom en digital presentation.
God språkbehandling, disposition och presentationsform krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Text och förståelse, 7,5 hp
Collins, Suzanne. The Hunger Games. London: Scholastic, 2011. 400 pages
Gaiman, Neil. The Graveyard Book. London: Bloomsbury, 2011. 304 pages Kompendietext (ca 200 s)
Engelskundervisning i en global kontext, 7,5 hp
Lundahl, Bo. Engelsk språkdidaktik: Texter, kommunikation, språkutveckling. Lund: Studentlitteratur, 2012. 546 s
Matsuda, Aya (red.). Principles and Practices of Teaching English as an International Language. New York: Multilingual Matters, 2012. 250 s
Skolverket. Skolverkets allmänna råd. Planering och genomförande av undervisningen. Skolverket och Fritzes, 2011. 43 s
Skolverket. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt kommentarmaterial för engelska. Finns tillgängligt på http://www.skolverket.se
Aktuella vetenskapliga artiklar (totalt c:a 100 sidor) samt digitalt material såsom Ted Talks etc tillkommer.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.