Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN421B Engelska och lärande: Texter, kommunikation och språkkunskaper (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om lärande och språkundervisning för att kunna undervisa i engelska ur ett F–3-perspektiv och i enlighet med skolans styrdokument. Kursen syftar också till att studenterna ska vidareutveckla sin språkförmåga i engelska.
Kursen tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument, kunskapssyn, bedömning av språkutveckling samt frågor om likvärdighet och mångspråkighet. De texter av olika slag som studeras används som utgångspunkt för samtal och skrivande. Vidare fokuserar kursen muntlig och skriftlig språkförmåga samt planeringen och den teoretiskt underbyggda utformningen av undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling och bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Vidare fokuseras studentens egen språkutveckling och språkundervisning i ett F–3 -perspektiv samt förmåga att fungera som lärare i engelska i enlighet med ett kommunikativt ideal.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i styrdokument och ämnet engelska
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas
- diskutera och värdera olika synsätt på kunskap/lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande
- uttrycka sig muntligt i formella och informella situationer på mestadels korrekt engelska, inklusive instruera och ge muntlig återkoppling samt läsa en berättelse/berätta en historia med inlevelse och tydligt uttal
- skriva en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad och mestadels korrekt.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Stor vikt fästs vid arbete i kollaborativa grupper. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Kursen examineras genom en reflektionsportfolio där studenten visar sin förståelse av kursmaterial och seminarier, sin kunskap om och förståelse av språk och kultur, engelska som globalt kontaktspråk, barns lärande på fritiden och i skolan, lärande och undervisning, kunskapssyn, likvärdighet samt bedömning; kursen examineras också genom den muntliga redovisningen av ett grupparbete som bygger på planeringen av ett tematiskt arbete för F–3 där olika sätt att bedöma processen formativt används. . Denna examination inbegriper högläsning eller berättande. Den muntliga redovisningen kompletteras med en individuellt skriven text som förankrar temaarbetet i skolans styrdokument, språkutvecklande principer och medveten bedömningspraktik. Denna senare del ingår i reflektionsportfolion.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Bates, Jane & Lewis, Sue (2009). The Study of Education: An Introduction. London: Continuum. 190 s.
Gibbons, Pauline (2002). Scaffolding language, scaffolding learning. Teching second language learners in the mainstream school. Portsmouth: Heinle & Heinle (i urval, ca 70 s)
Jönsson, Anders (2011). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups.
Hattie, John (2011). Visible Learning for Teachers. London: Routledge.
Skolverket (2009). IUP-processen – Arbetet med den individuella utvecklingsplanen
med skriftliga omdömen.
Skolverket (2010). Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Sammanfattande analys. Stockholm: Skolverket. (60 s.)
Skolverket (2011). The Curriculum for the Compulsory School. Skolverket och Fritzes.
Skolverket (2011). Bedömningsstöd Engelska 1–6.
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Skolverket och Fritzes. 73 s.
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Skolverket och Fritzes. 24 s.
Skolverket (2012). Kommentarmaterial till kunskapskraven i engelska. Skolverket och Fritzes. 38 s.
Tillkommer texter motsvarande ca 400 s.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.