Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska språksystemet. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla både praktisk och teoretisk kunskap om grammatik sett ur ett funktionellt perspektiv. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska fördjupa sin förståelse av det engelska språket genom fokus på grammatiken som process i samtal, läsning och skrivande och den roll grammatik, språklig medvetenhet och återkoppling kan spela i språkinlärning och språkundervisning.
Kursen är uppdelad på två delkurser: Engelskans byggstenar II och Språkanalys och språklig medvetenhet. De båda delkurserna läses parallellt under 10 veckor.
Delkurs 1 Engelskans byggstenar II: Fraser och satser (7,5 hp.)
The Building Blocks of English II: Phrases and Clauses
Delkursen behandlar engelskans språksystem med fokus på syntax. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om syntaktiska begrepp och strukturer i det engelska språket. Dessutom behandlas i vilka former grammatik förekommer och presenteras i läromedel för årskurserna 7-9 respektive gymnasiet. En viktig del av kursen är att studenten redovisar sin syn på grammatikens roll i skolans språkundervisning.
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet (7,5 hp)
Language Analysis and Language Awareness
Delkursens fokus ligger på språkanalys av texter från olika genrer, inklusive elevtexter samt på vilken roll elevers språkliga medvetenhet respektive lärares återkoppling och metaspråkliga kommentarer kan spela för elevers språkutveckling. Genom en mindre skolbaserad undersökning fokuseras också elevers språkliga medvetenhet.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 1 Engelskans byggstenar II: Fraser och satser (7,5 hp)
The Building Blocks of English II: Phrases and Clauses
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- med utgångspunkt i språkvetenskapliga begrepp redogöra för användningen av engelskans syntaktiska strukturer och funktioner i elevtexter
- uttrycka sin språksyn och förklara och värdera grammatikens roll i undervisning i engelska
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet, 7,5 hp
Language Analysis and Language Awareness
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- visa sin egen språkliga medvetenhet genom att beskriva, analysera och kritiskt värdera texter från olika genrer, inklusive elevtexter, med stöd av språkvetenskapliga begrepp
- sammanfatta, analysera och kritiskt värdera vetenskapliga studier om språklig medvetenhet, språklig korrektion och andra återkopplingstekniker som utgångspunkt för egna ställningstaganden
- planera, genomföra, analysera och muntligt redogöra för resultatet av en mindre undersökning inriktad mot elevers språkliga medvetenhet.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Delkurs 1 Engelskans byggstenar II: Fraser och satser (7,5 hp.)
The Building Blocks of English II: Phrases and Clauses
Delkursen examineras på följande sätt:
I en individuell skriftlig inlämningsuppgift använder studenten språkvetenskapliga begrepp och tillvägagångssätt för att analysera användningen av engelskans syntaktiska strukturer och funktioner i elevtexter. I en gruppbaserad muntlig uppgift analyserar och värderar studenten med stöd i kursinnehållet hur minst två läromedel för årskurserna 7-9 eller gymnasiet behandlar grammatik, ord och fraser eller uttal.
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet (7,5 hp)
Language Analysis and Language Awareness
Examinationen består av tre delar. Den första delen utgörs av en muntlig tentamen där studenten individuellt eller i samarbete med en annan student analyserar en vetenskaplig studie om språklig medvetenhet eller gensvar. Den andra delen utgörs av en individuell skriftlig tentamen där studenten använder språkvetenskaplig terminologi för att analysera olika slags texter, bl.a. elevtexter. Den tredje delen av examinationen utgörs av en muntlig tentamen där studenten individuellt redovisar resultatet av en undersökning som fokuserar språklig medvetenhet.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Hela kursen
Delkurs 1 Engelskans byggstenar II: Fraser och satser (7,5 hp.)
The Building Blocks of English II: Phrases and Clauses
Batstone, Rob, and Rod Ellis. 2009. Principled Grammar Teaching. System 37: (s 194-204) (10 s)
Fontaine, Lise. 2012. Analysing English grammar: a systemic functional introduction. Cambridge: Cambridge University Press (284s)
Harmer, Jeremy. 2007. The Practice of English Language Teaching. 4th edition. Harlow: Pearson Longman (ca 60 s)
Ett paket bestående av MyCompLab [webbaserad resurs] och Ramage, John D., John C. Bean, and June Johnson. The Allyn and Bacon guide to writing 5th ed. New York: Pearson and Longman. [E-bok.] Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Referenslitteratur:
Estling Vanneståhl, Maria (2007). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Lund: Studentlitteratur (540 s)
Longman Dictionary of Contemporary English, latest edition
eller
Macmillan English Dictionary for Advanced Learners, latest edition
eller
Oxford Advanced Learners Dictionary, latest edition
Delkurs 2: Språkanalys och språklig medvetenhet (7,5 hp)
Language Analysis and Language Awareness
Andrews, Stephen (2003). Teacher language awareness and the professional knowledge base of the L2 teacher. Language Awareness. 12/2, 81–95.
Bruton, Anthony (2009). Improving accuracy is not the only reason for writing,
and even if it were … System. 37, 600–613.
Ellis, Rod (2008). A typology of written corrective feedback types. ELT Journal. 63/2, 97–107.
Hyland, Ken and Hyland, Fiona (2006). Feedback on second language students’ writing. Language Teaching. 39, 83–101.
Eva Lindgren & Kirk P.H. Sullivan (2010). Stimulated recall as a trigger for increasing noticing and language awareness in the L2 writing classroom: A case study of two young female writers. Language Awareness.12/3-4, 172–186.
Lyster, Roy, Saito, Kazuya and Sato, Masatoshi (2013). Oral corrective feedback in second language classrooms. Language Teaching. 46.1, 1–40.
Mackey, Alison (2006). Feedback, noticing and instructed second language learning. Applied Linguistics. 27/3, 405–430.
McDonough, Kim (2005). Identifying the impact of negative feedback and learners’ responses on ESL question development. SSLA. 27. 79–103.
Sato, Masatoshi and Ballinger, Susan (2012). Raising language awareness in peer interaction: a cross-context. Cross-methodology examination. Language Awareness. 21/1–2 , 157–179.
Spada, Nina (2011). Beyond form-focused instruction: Reflections on past, present and future research. Language Teaching. 44.2, 225–236.
Svalberg Agneta M-L. (2007). Language awareness and language learning. Language Teaching. 40, 287–308.
Truscott, John and Hsu, Angela Yi-ping (2008). Error correction, revision, and learning. Journal of Second Language Writing. 17, 292–305.
Tillkommer elev- och läromedelstexter samt exempel på hur språklig medevetenhet kan undersökas.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.