Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenterna ska inhämta kunskaper och utveckla medvetenhet om engelskans grundläggande språkliga regler, om dess uttal samt om förhållandet mellan ord- och frasinlärning och grammatik sett ur ett funktionellt perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska inhämta kunskaper om engelskspråkiga texter skrivna för eller om barn och deras användning för att kunna undervisa i engelska ur ett 4-6-perspektiv i enlighet med skolans styrdokument. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska.
Kursen tar sin utgångspunkt i engelskspråkiga texter. De texter av olika slag som studeras används som utgångspunkt för samtal och skrivande. De används även som utgångspunkt för ett studium av och ett arbete med fonetik, uttal, språklig medvetenhet och korrekthet samt ord- och frasinlärning. Här finns två fokus: studentens egen språkutveckling samt det kommunikativa arbetet med olika slags texter där sådant som uttal, språklig medvetenhet och ord- och frasinlärning fungerar på ett funktionellt sätt. Vidare fokuserar kursen planeringen och utformningen av ett kort undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling, studentens egen språkutveckling samt studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4-6-perspektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- återberätta, informera om, förklara, samtala om samt dramatisera olika slags engelskspråkiga texter med tydligt uttal, gott flyt och god korrekthet
- skriva en uppsats som är sammanhängande och tydligt strukturerad samt ge specifika och stödjande synpunkter på studerandekamraters texter
- beskriva några viktiga skillnader mellan engelskans och svenskans uttal samt beskriva olika principer och metoder för uttalsundervisning
- värdera den roll som ord, fraser och grammatik spelar enligt kursplanen i engelska samt kunna förklara grundläggande språkliga regler på engelska och ge exempel på fraser samt tillämpa respektive använda dessa i tal och skrift
- använda bilder, berättelser, dikter, sånger, dialoger, rollspel och andra texter samt olika medier för språkundervisning i årskurserna 4-6
- i samarbete med andra planera ett begränsat undervisningsförlopp som inbegriper barns och ungdomars eget skapande med hjälp av olika sinnen samt former för att bedöma och stödja elevernas språkutveckling
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Examinationen består av en skriftlig tentamen där studenten redovisar sin kunskap om och förståelse av fonetik, uttal, språkliga regler och ord- och frasinlärning samt den roll dessa kan spela i en kommunikativ språkundervisning enligt det svenska skolsystemet. Bedömning sker också muntligt genom att studenten samtalar om och dramatiserar studerade texter samt genom berättande och högläsning. Bedömningen sker även skriftligt genom en berättande uppsats som inbegriper peer response. Vidare bedöms ett lektionsförlopp som planeras tillsammans med 2-3 andra studenter. I anslutning till detta skriver studenten en reflekterande text som i förhållande till skolans styrdokument och kursernas innehåll fokuserar den egna språksynen samt de egna idealen om språkutveckling och undervisning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Gamble, Nikki (red.) (2008).The story shop. Stories for literacy. Wayland. 528 s.
Gibbons, Pauline (2002). Scaffolding language, scaffolding learning. Teching second language learners in the mainstream school. Portsmouth: Heinle & Heinle. 165 s.
Pinter, Annamaria (2006). Teaching young language learners. Oxford: Oxford University Press. 180 s.
Read, Carol (2007). 500 Activities for the primary classroom. Macmillan Education. 320 s.
Rosen, Michael (2009). Michael Rosen's A-Z. The best children's poetry from Agard to Zephaniah. London: Puffin.
Vaughan-Rees, Michael (2002). Test your pronunciation. Harlow: Penguin English Guides. 90 s.
West, Clare (2009). Recycling your English, with removable key. Fourth edition. Cambridge. Cambridge University Press.166 s.
Dessutom tillkommer en en vuxenroman som läses och diskuteras i mindre grupper samt bilderböcker och artiklar motsvarande ca 400 s. Vidare tillkommer bilder och filmer samt artiklar motsvarande ca 200 s.
Referensböcker
Estling Vannestål, Maria (2007). University grammar of English with a Swedish perspective. Lund: Studentlitteratur. 539 s.
Estling Vannestål, Maria & Lundberg, Gun (red.) (2010). Engelska för yngre åldrar. Lund: Studentlitteratur. 141 s.
Gamble, Nikki & Yates, Sally. Exploring childrens literature: Teaching the language and reading of fiction. Senaste upplagan.
Longman dictionary of contemporary English. Senaste upplagan.
McCarthy, Michael & O'Dell, Felicity (2001). Vocabulary in use - upper-intermediate.
Norstedts engelsk-svenska ordbok. Senaste upplagan
Norstedts svensk-engelska ordbok. Senaste upplagan.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.