Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenterna ska inhämta kunskaper och utveckla medvetenhet om engelskans grundläggande språkliga regler, om dess uttal samt om förhållandet mellan ord- och frasinlärning och grammatik sett ur ett funktionellt perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska inhämta kunskaper om engelskspråkiga texter skrivna för eller om barn och deras användning för att kunna undervisa i engelska ur ett 4-6-perspektiv i enlighet med skolans styrdokument. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska.
Den första delkursen tar sin utgångspunkt i skolans styrdokument för engelska och engelskspråkiga texter. De texter av olika slag som studeras används som utgångspunkt för samtal och skrivande. Vidare fokuserar delkursen planeringen och utformningen av ett kort undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling och som synliggör studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4–6-perspektiv.
I den andra delkursen studeras fonetik, uttal, språklig medvetenhet och korrekthet samt ord- och frasinlärning.
Delkurs 1 Texter och kommunikation (7,5 hp)
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- återberätta, informera om, förklara, samtala om samt dramatisera olika slags engelskspråkiga texter med tydligt uttal, gott flyt och god korrekthet
- använda bilder, berättelser, dikter, sånger, dialoger, rollspel och andra texter samt olika medier för språkundervisning i årskurserna 4-6
- i samarbete med andra planera ett begränsat undervisningsförlopp som inbegriper barns och ungdomars eget skapande med hjälp av olika sinnen samt former för att bedöma och stödja elevernas språkutveckling
- skriva en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad, huvudsakligen korrekt och bygger på god förståelse av skolans styrdokument
Delkurs 2 Grammatik, ordkunskap och uttal (7,5 hp)
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva viktiga skillnader mellan engelskans och svenskans uttal samt beskriva olika principer och metoder för uttalsundervisning
- värdera den roll som ord, fraser, grammatik och uttal spelar enligt kursplanen i engelska samt kunna förklara grundläggande språkliga regler på engelska
- demonstrera ett stort förråd av engelskspråkiga fraser
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Examinationen av den första delkursen bedöms muntligt genom att studenten samtalar om och dramatiserar studerade texter samt genom berättande och högläsning. Vidare bedöms ett lektionsförlopp som planeras tillsammans med 2-3 andra studenter. I anslutning till detta skriver studenten en reflekterande text som i förhållande till skolans styrdokument och kursens innehåll fokuserar den egna språksynen samt de egna idealen om språkutveckling och undervisning.
Den andra delkursen examineras genom en skriftlig tentamen där studenten redovisar sin kunskap om och förståelse av fonetik, uttal, språkliga regler och ord- och frasinlärning samt den roll dessa kan spela i en kommunikativ språkundervisning enligt det svenska skolsystemet. I examinationen redovisar studenten även sitt engelska ordförråd med betoning på kollokationer, fraser och idiom.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Delkurs 1 Texter och kommunikation (7,5 hp)
Burton, Tim (2005). Charlie and the Chocolate Factory. Warner Bros. Pictures (film: hyr eller köp)
Cameron, Lynne (2001). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press. 100 s.
Dahl, Roal (2002). Revolting Rhymes. London: Pearson
Read, Carol (2007). 500 Activities for the primary classroom. Macmillan Education. 320 s.
Rosen, Michael (2009). Michael Rosen's A-Z. The best children's poetry from Agard to Zephaniah. London: Puffin.
Skolverket (2011. The Curriculum for the Compulsory School, Lgr 11. Fritzes och Skolverket.
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Fritzes och Skolverket.
Wilson, Jaqueline (2001). The Suitcase Kid. Doubleday Children’s Books
Dessutom tillkommer bilderböcker och artiklar motsvarande ca 200 s.
Delkurs 2 Grammatik, ordkunskap och uttal (7,5 hp)
Altenberg, Evelyn P. & Vago, Robert M. (2010). English Grammar. Understanding the Basics. Cambridge: Cambridge University Press. 273 s.
Cameron, Lynne (2001). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge: Cambridge University Press. 30 s.
Skolverket (2011). The Curriculum for the Compulsory School, Lgr 11. Fritzes och Skolverket.
Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i engelska. Fritzes och Skolverket.
Vaughan-Rees, Michael (2002). Test your pronunciation. Harlow: Penguin English Guides. 90 s.
Dessutom tillkommer online-uppgifter som fokuserar ord, kollokationer, klassrumsengelska och lexikaliska fraser, inklusive idiom.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.