Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och språkundervisning för att kunna undervisa i engelska i ett 4–6-perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska utveckla sina kunskaper om bedömning för och av varje elevs lärande. Kursen syftar också till att studenterna ska utveckla sin språkförmåga i engelska.
Med utgångspunkt i barns språkutveckling ur ett andra- och tredjespråksperspektiv, styrdokumenten och med fokus på en likvärdig skola bearbetas planering och organisation av undervisning och bedömning utifrån didaktikens centrala frågor. Kursen behandlar vidare planeringen och utformningen av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Kursen behandlar också kunskapssynen i skolans styrdokument. Vidare fokuseras studentens egen språkutveckling, studentens syn på språkutveckling och språkundervisning i ett 4–6-perspektiv samt förmåga att fungera som lärare i engelska i enlighet med ett kommunikativt ideal.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika teorier om språkutveckling samt beskriva kommunikationens och det sociala samspelets betydelse för språkutveckling och för skapandet av gynnsamma lärandemiljöer
- exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i styrdokument och ämnet engelska
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje barns/elevs lärande och utveckling främjas
- diskutera och värdera olika synsätt på kunskap/lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan
- använda centrala begrepp för att analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning
- skriva en reflekterande text som är sammanhängande, tydligt strukturerad och mestadels korrekt.
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering med inriktning mot årskurserna 4–6 som inbegriper bedömning av elevers lärande
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Prov 1: Professionell utvecklingsplan (Professional development plan), 12 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1–6 genom en individuell skriftlig analys. Studenten visar sin förståelse av kursmaterial och seminarier, sin kunskap om och förståelse av skolans styrdokument, kommunikation och språkutveckling, lärande och undervisning, kunskapssyn, likvärdighet och bedömning.
Prov 2: Tematiskt arbete (Thematic work), 3 hp
I detta prov examineras lärandemål 7 genom en muntlig och gruppbaserad redovisning av ett tematiskt undervisningsupplägg mot årskurserna 4–6 som tas fram i samarbete med kurskamrater. Temaarbetet inbegriper bedömningsformer som utgår från skolans styrdokument.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Bourke, James M 2006, Designing a topic-based syllabus for young learners, ELT Journal, vol. 60, no. 3, pp. 279–286. (8 pages)
Gibbons, Pauline 2002, Scaffolding language, scaffolding learning. Teaching second language learners in the mainstream school, Heinle & Heinle, Portsmouth. (176 pages)
Jönsson, Sandra 2012, Assessing learning in the primary classroom, Routledge, Milton Park. (157 pages)
Hattie, John 2011, Visible Learning for Teachers, Routledge, London. (286 pages)
Lightbown, Patsy & Spada, Nina 2013, How languages are learned, Oxford University Press, Oxford. (256 pages)
Skolverket 2010, Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? Kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer. Sammanfattande analys, Skolverket, Stockholm. (60 pages)
Skolverket 2011, The curriculum for the compulsory school, Skolverket, Stockholm. (264 pages)
Skolverket 2011, Kommentarmaterial till kursplanen i engelska, Skolverket och Fritzes, Stockholm. (24 pages)
Skolverket 2011, Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter, Skolverket, Stockholm. (73 pages)
Skolverket 2012, Kommentarmaterial till kunskapskraven i engelska, Skolverket, Stockholm. (38 pages)
Tillkommer artiklar motsvarande ca 200 s.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.