Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN431B Engelska och lärande: Texter, kommunikation och språkkunskaper (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper och sin medvetenhet om kommunikativ språkundervisning i ett interkulturellt perspektiv. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin egen språkförmåga i engelska.
Kursen tar sin utgångspunkt i kommunikativ språkundervisning och bedömning av språkförmåga samt frågor om global engelska. Vidare fokuserar kursen kritisk literacitet, läromedelsanalys samt planering och teoretiskt underbyggd utformning av undervisningsförlopp som stödjer barns tidiga språkutveckling. Studenten tränar dessutom sin egen språkutveckling samt sin förmåga att fungera som lärare i engelska i enlighet med kommunikativa och ämnesdidaktiska språkteorier.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och kritiskt värdera de styrdokument som gäller för skolans språkundervisning med hjälp av centrala didaktiska och språkteoretiska begrepp
- förklara och problematisera begreppen interkulturalitet och engelska som globalt kontaktspråk i förhållande till språkundervisning i ett mångkulturellt samhälle
- bedöma och analysera elevers språkförmåga
- analysera och värdera läromedel i engelska med hjälp av diskursanalys
- planera och presentera en tematiskt uppbyggd lektionssekvens förankrad i didaktisk teori
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Prov 1 (2001): Skriftlig portfolio (Written Portfolio), 5 hp
I detta prov examineras lärandemål 1–3 genom en individuell skriftlig analys i form av en reflektionsportfolio.
Prov 2 (2002): Muntlig presentation (Oral Presentation), 5 hp
I detta prov examineras lärandemål 4
Prov 3 (2003): Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation Based on Written Production), 5 hp
I detta prov examineras lärandemål 5
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Antalet examenstillfällen är begränsat till högst fem.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget VG på hel kurs krävs VG på minst två av kursens tre examinationer och G på den ytterligare examinationen.
Gee, James Paul (2014). How to do Discourse Analysis. New York: Routledge. (208 s.)
Krauss, Jane & Suzie Boss (2013). Thinking Through Project-Based learning: Guiding Deeper Inquiry. Thousand Oaks: Corwin. (197 s.)
Lundahl, Bo (2014). Texts, topics and tasks: Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (268 s.)
Skolverket 2018, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2018). Stockholm: Skolverket.
Dessutom tillkommer forskningsartiklar och skönlitterära berättelser motsvarande ca 300 s.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).