Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL204G Självständigt arbete i fördjupningsämnet (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och medvetenhet om språk, kultur och identitet, faktorer som påverkar lärande och undervisning, engelska som globalt språk, skolans och skolarbetets internationalisering samt de konsekvenser dessa företeelser har för CLIL (innehålls- och språkintegrerat lärande) undervisningen i engelska.
Vidare syftar kursen till att studenten ska fördjupa sin förståelse av bedömning och dess funktion att stödja språk- och kunskapsutveckling samt utveckla sin förmåga att använda bedömning som del av sin undervisning och elevers lärande i ett F–3-perspektiv.
Kursen behandlar kultur ur ett brett perspektiv där etnicitet, genus och klass fungerar som utgångspunkter för hur kulturbegreppet behandlas i skolans styrdokument. Kursen behandlar även innehålls- och språkintegrerat (CLIL) arbete och dess teoretiska bas genom förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling samt praktiska tillämpningar ur ett F-3-perspektiv i språkundervisningen.
Kursen behandlar även bedömning som en del av undervisningen och som förutsättning för att lärare ska kunna stödja elevers språk- och kunskapsutveckling
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- problematisera skolämnet engelska i förhållande till hur kulturbegreppet behandlas i skolans måldokument för engelska
- resonera om, utvärdera och exemplifiera hur olika slags tvärkulturella texter och gestaltande uttrycksformer kan användas för att stödja språk- och kunskapsutveckling
- planera och utvärdera ett tvärämnesinriktat projektarbete som bygger på principerna om innehålls- och språkintegrerat lärande
- förklara och diskutera bedömning ur ett vetenskapligt och ämnesbaserat F–3-perspektiv
- bedöma och analysera elevprestationer utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling för att ge framåtsyftande respons
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av workshop, seminarier, föreläsningar, självstudier, och grupparbete. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål.
Prov 1: Skriftlig Portfolio (Written Portfolio) 5 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1, 2 och 3
Prov 2: Skriftlig examination (Written Examination) 4 hp
I detta prov bedöms lärandemål 4 och 5
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och Prov 2.
Allal, Linda. 2013. Teachers’ professional judgement in assessment: a cognitive act and a socially situated practice. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 20, 20–34.
Coyle, Do, Hood, Philip and Marsh, David. 2010. CLIL. Cambridge: Cambridge University Press (184 s)
Dypedahl, Magne and Lund, Ragnhild (red.). 2020. Teaching and Learning English Interculturally. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (175 s)
Green, Anthony. 2014. Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge, s. 58–93; 127–167.
Grettve, Anna, Israelsson, Marie & Jönsson, Anders. 2014. Att bedöma och sätta betyg. Tio utmaningar i lärarens vardag. Stockholm: Natur & Kultur (212 s.)
Gustafsson, Jan-Eric & Erickson, Gudrun. 2018. Nationella prov i Sverige – tradition, utmaning, förändring. Acta Didactica Norge, 12(4), (20 s)
Hirsh, Åsa. 2018. Effektiva former för dokumentation i enlighet med regelverk och forskning om lärande. Stockholm: Skolverket (15 s)
Hirsh, Åsa. 2018. Dokumentation i enlighet med lärares pedagogiska uppdrag och juridiska skyldigheter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders. 2017. Utvärdering och bedömning i skolan – för vem och varför? Stockholm: Natur & Kultur. (198 s.)
Klapp, Alli. 2018. Betyg – deras funktioner och vad de mäter. Stockholm: Skolverket (13 s)
Lundahl, Bo. 2014. Text, Topics and Tasks. Lund: Studentlitteratur. (urval i samråd med lärare, ca 50 s)
Shepard, Lorrie A. 2000. The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29, 4-14.
Skolverket. 2018. Bedömning och betygssättning. Skolverkets allmänna råd. Skolverket. (49 s.)
Vallberg Roth, Ann-Christine. 2014. Bedömning i förskolans dokumentationspraktiker: fenomen, begrepp och reglering. Pedagogisk forskning i Sverige, 4-5, 403-437.
Kortare texter kan tillkomma.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).