Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN801C Engelska och lärande: Språk och bedömning av språkförmåga (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska vidareutveckla sin förmåga att analysera styrdokument samt lärares uppfattningar om lärande/språkundervisning. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna analysera läromedel.
Kursen innebär fördjupad analys av styrdokument samt analys av lärares uppfattningar om lärande och språkutveckling i spänningsfältet mellan läraruppdraget, elevers skilda erfarenheter och behov och i ljuset av skolverksamhetens institutionella villkor och ramar. Vidare inbegriper kursen ett fördjupat studium av forskningsmetodiska frågor, källkritik samt läromedelsanalys.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- reflektera över olika synsätt på kunskap/lärande som uttrycks i läroplanen och kurs- och ämnesplanerna i engelska
- analysera lärares uppfattningar om lärande och språkundervisning utifrån olika elevers behov och med utgångspunkt från verksamhetens mål samt lärande- och språkutvecklingsteorier
- skriva en text enligt principerna för vetenskapligt skrivande som är sammanhängande, tydligt strukturerad och mestadels korrekt samt göra en muntlig redovisning med god presentationsteknik, varierat språk, gott flyt och tydligt uttal.
- granska och kritiskt värdera läromedel i engelska med avseende på genus, klass och etnicitet samt dra välgrundade slutsatser om vad granskningen innebär för valet av läromedel.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, klassrumsobservationer, självstudier, studiebesök och arbete i grupp. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Undervisningen bedrivs helt på målspråket.
Examinationen består av två delar. Den första examinationen gäller lärandemål 1, 2 och 3, och studenten använder styrdokumenten, relevanta bakgrundstexter, inklusive teoretiska texter om språkutveckling och lärande som utgångspunkt för en individuell skriftlig analys av lärares uppfattningar om lärande och språkutveckling. Analysen bygger på lärarintervjuer. Den individuella skriftliga redogörelsen och analysen redovisas i sammanfattad form muntligt.
Den andra examinationen utgår från det fjärde lärandemålet och genomförs muntligt och i par. Med utgångspunkt i diskursanalys redovisar studenten hur kultur, inklusive etnicitet, genus och klass, representeras i ett läromedel i engelska för årskurserna 7–9 eller gymnasiet.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kvale, Steinar. (2007). Doing interviews. Thousand Oakes: Sage Publications (157 s)
Skolverket (2006). Rapport 286 I enlighet med skolans värdegrund? Stockholm: Fritzes (64 s)
Utbildningsdepartementet. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt läroplan och ämnesplaner för gymnasiet. http://www.skolverket.se
Tillkommer artiklar, valfria läromedel och andra texter (ca 300 s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.