Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Engelska och lärande: Språk, läroplansteori och bedömning av språkförmåga
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language, Curriculum Theory and Assessment of Language Ability
Kurskod
EN805C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-06
Gällandedatum
2019-12-06
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN404C Engelska och lärande: Vetenskapliga texter, vetenskapligt skrivande (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska ljudsystemet med fokus på uttalsträning, samt ordkunskap med fokus på ordinlärning. Studenten ska också lära sig att använda korpusar i undervisning. Dessutom syftar kursen till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper om läroplansteori samt om bedömning med betoning på bedömningsgrunder i förhållande till uppgifter samt analys av språkförmåga.
Innehåll
Delkurser
Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar engelskans ljudsystem (fonetik och fonologi), samt ordkunskap (morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig hur medvetenhet om engelskans ljudsystem kan förbättra elevers reception och produktion av tal, hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
utifrån relevanta vetenskapliga studier redogöra för och analysera ljudsystem i engelskan med fokus på uttalsträning och dess roll i engelsk språkundervisning i relation till det övriga ämnesinnehållet
utifrån relevanta vetenskapliga studier redogöra för och analysera ordbildning och ordanvändning i engelskan med fokus på ordinlärning och dess roll i engelsk språkundervisning i relation till det övriga ämnesinnehållet
konstruera en tänkbar klassrumsaktivitet med ordinlärning som syfte genom att använda en korpus för att undersöka ord och ordanvändning i engelskan
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras på följande sätt:
Prov 1 (2001): Skriftlig redovisning (Written Exam) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2 (2002): Muntlig redovisning (Oral Exam) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Läroplansteori och bedömning av språkförmåga, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar dels läroplansteori, dels bedömning. Läroplansteoridelen behandlar läroplaner dels som riktgivande verktyg för undervisning och lärande, dels som texter som måste tolkas utifrån en förståelse om professionellt handlingsutrymme.
Bedömningsdelen behandlar hur uppgiftskonstruktion med tillhörande bedömningsgrunder dels ska anknyta till styrdokumenten, dels bör baseras på en teoretiskt grundad förståelse av språkförmågor och bedömning. Dessutom behandlas bedömning av språkförmåga.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
utveckla former för bedömning i ämnet engelska
analysera gymnasieelevers språkförmåga i engelska både avseende reception och produktion
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras på följande sätt:
Prov 1 (2003): Muntlig redovisning (Oral Exam) 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2 (2004): Skriftlig redovisning (Written Exam) 4,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Kurslitteratur och övriga läromedel
Engelskans byggstenar: Ljud och ord, 7,5 hp
Tritch Yoshida, Maria. (2016). Beyond Repeat After Me: Teaching Pronunciation to English Learners. Tesol International Association. (194 s.)
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)
Läroplansteori och bedömning av språkförmåga, 7,5 hp
Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge. (269 s.)
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2017). Att förstå och använda läroplanen. I Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Hult, Francis (2014). How does policy influence language in education? I Rita Silver & Sloe Lwin (red.), Language in education: Social implications (159–175). London: Continuum. (16 s.)
Johnson, David Cassells (2014). Language Policy, Palgrave Macmillan Limited. (ca 80 s.)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar om läroplansteori, språkpolicy och bedömning motsvarande ca 30 sidor.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.