Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2027
Kursplan hösten 2027
Benämning
Engelska och lärande: Språk och bedömning av språkförmåga
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language and Language Assessment
Kurskod
EN811C
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-11-24
Gällandedatum
2020-11-24
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN433C Engelska och lärande: Vetenskapsteori och akademiskt skrivande (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om det engelska språksystemet med fokus på ordkunskap och ordinlärning. Studenten ska också lära sig att använda korpusar i undervisning. Dessutom syftar kursen till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om läroplansteori samt om bedömning.
Innehåll
Delkurser
Engelskans byggstenar: Ordinlärning, 4 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar ordkunskap (engelskans morfologi) med fokus på ordinlärning. Genom språkstudiet, som både har ett praktiskt och ett teoretiskt ändamål, ges studenten möjlighet att skaffa sig kunskap om relevanta begrepp och strukturer i det engelska språket. En viktig del av kursen är att studenten lär sig hur ordinlärning kan stimuleras i klassrummet, samt hur olika korpusar kan användas för att undersöka ord och ordanvändning.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
redogöra för ordinlärning utifrån relevanta vetenskapliga studier och för ordinlärningens roll i engelsk språkundervisning och dess relation till det övriga ämnesinnehållet
konstruera en tänkbar klassrumsaktivitet med ordinlärning som syfte genom att använda en korpus för att undersöka ord och ordanvändning i engelskan
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras på följande sätt:
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en muntlig redovisning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Läroplansteori och bedömning, 5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar läroplansteori och bedömning. Läroplansteoridelen behandlar läroplaner dels som riktgivande verktyg för undervisning och lärande, dels som texter som bör tolkas utifrån en förståelse om professionellt handlingsutrymme.
Bedömningsdelen behandlar hur uppgiftskonstruktion med tillhörande bedömningsgrunder bör anknyta till styrdokumenten samt baseras på en teoretiskt grundad förståelse av språkförmågor och bedömning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
analysera skolans styrdokument utifrån deras framväxt, konstruktion och användningar med stöd av läroplansteori
utveckla former för bedömning i ämnet engelska
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, självstudier och arbete i grupp.
Delkursens bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation och analys (Oral Presentation and Analysis), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Paper (Paper), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Bedömningsformer
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning
Kurslitteratur och övriga läromedel
Engelskans byggstenar: Ordinlärning, 4 hp
Quigley, Alex. (2018). Closing the Vocabulary Gap. Routledge. (204 s.)
Läroplansteori och bedömning, 5 hp
Green, Anthony (2014). Exploring language assessment and testing. London and New York: Routledge. (ca 50 s.)
Hansén, Sven-Erik & Sjöberg, Jan (2017). Att förstå och använda läroplanen. I Sven-Erik Hansén & Liselott Forsman (red.). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (20 s.)
Hult, Francis (2014). How does policy influence language in education? I Rita Silver & Sloe Lwin (red.), Language in education: Social implications (159–175). London: Continuum. (16 s.)
Johnson, David Cassells (2014). Language Policy, Palgrave Macmillan Limited. (ca 80 s.)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).