Observera att kursplaner och utbildningsplaner för höstterminen 2024 och framåt kan vara inaktuella på den här webbplatsen. För aktuella planer, se Utbildningsinfo.
Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Engelska och lärande: Text och kultur
Engelsk benämning
English Studies and Education: Text and Culture
Kurskod
EN843C
Omfattning
18 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-11-03
Gällandedatum
2021-11-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN842C Engelska och lärande: Sociolingvistik och innehålls- och språkintegrerat lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla olika sätt att läsa och tolka texter - kulturanalytiskt såväl som litteraturvetenskapligt – med avseende på genrer och mediaformer, samt hur sådana texter kan användas i skolundervisningen.
Innehåll
Se delkurs.
Delkurser
Texter och kontexter, 9 hp
Delkursens innehåll
Delkursen ger en överblick över hur olika litteraturvetenskapliga perspektiv kan användas för att tolka skönlitteratur. Nyckeltexter ur den engelskspråkiga litteraturhistorien analyseras med hjälp av olika kritiska metoder och teorier. Äldre författarskap och genrer görs tillgängliga genom att sättas in i sina historiska och estetiska sammanhang, men också genom att "översättas" till nya medieformer. I sammanhanget belyses också litteraturundervisningens läromedelsanvändning. Under kursen fördjupar studenterna därtill sina kunskaper sin förmåga att tillämpa litteraturvetenskapliga begrepp, synsätt och modeller i sina egna presentationer. Fördjupningen handlar också om att kunna hitta referens- och källmaterial i bibliotek och databaser samt att kunna utnyttja sådant material effektivt och korrekt. Läsning och diskussion kombineras med skriftliga, muntliga och mediala presentationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
kritiskt diskutera litteraturens roll i språkundervisningen och ge exempel på olika sätt att arbeta med texter från olika tidsepoker
redogöra för litteraturvetenskaplig teoribildning och använda några vanliga kritiska analysmetoder
redogöra för innehållet i centrala texter från olika tidsepoker och delar av den engelskspråkiga världen, inklusive hur sådana texter används i läromedel
planera, strukturera och skriva ett litteraturvetenskapligt paper, presentera och försvara sina resultat, samt granska och diskutera en medstudents paper
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen utgörs av en konferensexamination, bestående av ett individuellt litteraturvetenskapligt paper som presenteras såväl muntligt som skriftligt.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Vid kursens början informerar kursledaren om omtentamenstillfällen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Medier och multimodalitet i engelskundervisning, 9 hp
Delkursens innehåll
Kursen handlar om multimodalitet och medier i engelskundervisning på gymnasienivå. Särskilt betonas frågor om hur mening konstrueras i samtiden och hur kulturanalytiska perspektiv kan användas för att tolka och förstå texter, genrer och visuell kultur. Kursinnehållet är organiserat kring teman som urban miljö, konsumtion, kropp och genus, subkultur, turism och olika föreställningar om ’den andre’. Nyckelbegrepp som multimodalitet, kritisk litteracitet, intersektionalitet, representation och interkulturalitet används genomgående i de tematiska studierna. Dessutom prövas olika digitala verktyg och arbetsformer i kursen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
använda teoretiska perspektiv för att analysera och förklara representationer och meningsskapande i olika medier och genrer
designa, skapa och presentera en multimodal textframställning med hjälp av olika digitala verktyg
kritiskt granska och presentera läromedel i engelska med avseende på genus, klass och etnicitet, samt dra slutsatser om vad granskningen innebär för valet av läromedel
skriva en själv-reflekterande och analytisk text utifrån adekvata teorier och begrepp som behandlats i kursen
Delkursens arbetsformer
Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom en reflektionsportfolio som inbegriper skriftlig, muntlig och digital produktion (lärandemål 1, 2, 3, 4).
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bedömningsformer
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda delkurserna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Texter och kontexter, 9 hp
Carroll, Lewis. Alice in wonderland. London: Penguin. Senaste upplagan (200 s)
Conrad, Joseph. Heart of darkness. London: Penguin. Senaste upplagan (100 s)
Lundahl, Bo (2021). Språkdidaktik. Lund: Studentlitteratur (s. 423-451)
Twain, Mark. Huckleberry Finn. London: Penguin. Senaste upplagan (288 s)
Kompendietexter tillkommer samt tre längre texter som väljs i samråd med kursledaren (ca 800 s)
Medier och multimodalitet i engelskundervisning, 9 hp
Longhurst, Brian et al. (2016). Introducing Cultural Studies. New York: Routledge (462 s).
Aktuella forskningsartiklar om cirka 300 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).