Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO205A Barndom och lärande: Matematik (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om naturvetenskapliga begrepp och fenomen i vardagsliv och närmiljö. Studenterna ska vidare visa förmåga att uppfatta, utmana och utveckla barns uppfattningar om naturvetenskapliga och tekniska fenomen.
Inom kursen studeras naturvetenskap, teknik, lek och lärande i förskola, vardagsliv och närmiljö. Barns varierade uppfattningar om och utforskande av sin närmiljö är utgångspunkt för diskussioner om didaktiska frågor och möjligheter. Studenterna ges möjlighet att utveckla kunskaper och didaktisk kompetens för att arbeta med läroplanens mål för naturvetenskap och teknik, digitala medier, språkliga och estetiska uttryck i förskola. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Redogöra för centrala begrepp, fenomen och samband inom naturvetenskap och teknik med relevans för förskola
- Redogöra för samband mellan det ämnesspecifika språket och barns kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
- Problematisera förhållandet mellan miljö, lek samt lärande för hållbar utveckling
- Reflektera didaktiskt kring olika sätt att utmana och främja barns naturvetenskapliga och tekniska kunnande med utgångspunkt i barns perspektiv
- Utveckla en pedagogisk planering som belyser relationer mellan lek, utforskande och lärande med hänsyn till barns språkliga och kulturella variationer och villkor
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av exkursioner, laborationer, undersökningar, gestaltningar, grupparbeten, responsarbeten, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
För flexibel variant gäller:
Eftersom kursen läses på distans innebär det mycket enskilt arbete med litteraturläsning, hemexperiment, dokumentation, reflektion och textskapande. Kursträffarna utgörs av exkursioner, föreläsningar, workshops och diskussioner. Kursens genomförande bygger på att studenten själv är aktiv mellan kursträffarna och sedan deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare under kursträffarna.
Kursen examineras genom en portfolio som innehåller kunskapsreflektion, didaktisk planering och gestaltning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För flexibel variant gäller:
Kursens mål examineras genom en filmad dokumentation från studentens VFU med en efterföljande diskussion samt en avslutande text.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt; Rosberg, Maria (2013). Naturvetenskapens bärande idéer. Malmö: Gleerups förlag (229s)
Bjurulf, Veronica (2013). Teknikdidaktik i förskolan. Riga: Norstedts (valda delar)
Elfström, Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor; Wehner-Godée, Christina (2014). Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber (178s)
Hasslöf, Helen (2009). Tankar om hållbar utveckling och lärande. Malmö. (35s)
Lättman-Masch, Robert; Wejdmark, Mats; Jacobsson, Gun; Persson, Eva; Ekblad, Anna (2014). Leka och lära naturvetenskap och teknik ute. Wimmerby: Outdoor Teaching Förlag (350s).
Mylesand, Mia (2010). Bygg och konstruktion i förskolan. Malmö: Lärarförbundets förlag(123s)
Skolverket (2013). Flera språk i förskolan – teori och praktik.
(122s)
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.