Grundläggande behörighet samt EnB (alt. lägst betyget VG i EnA), NkA, ShA (områdesbehörighet 6 a)
För flexibel variant även fem års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan efter 1 juli 1998, minst halvtid, varav två år ska vara sammanhängande
Inget huvudområde.
Kursen syftar till att studenterna, med utgångspunkt i tidigare erfarenheter av pedagogiskt arbete i förskola, ska utveckla kunskaper om barndom, barns utveckling och lärande, samt om förskola/förskoleklass i ett historiskt och nutida perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig kunskaper om barns kognitiva, språkliga, motoriska, sociala och känslomässiga utveckling, samt förståelse för innebörden av rika förskolemiljöer och dessas förhållande till barns mångsidiga utveckling och lärande. Studenterna ska också utveckla förtrogenhet med för utbildningen centrala begrepp och kunskapsfält.
Kursen behandlar i huvudsak teorier om barns mångsidiga utveckling och lärande, samt hur dessa utvecklats och förändrats över tid. Vidare erbjuder kursen en fördjupning av centrala begrepp som pedagogik, didaktik, barndom, barns perspektiv, barnperspektiv, aktörskap, delaktighet, meningskapande, mångfald och rika förskolemiljöer. Mångfald definieras genom perspektiv som klass, etnicitet, kön/genus, generation och ålder.
Yngre barns utveckling och varierade utvecklingsvillkor ägnas särskild uppmärksamhet, och relateras till förskolans/förskoleklassens, samt förskollärarens samhällsuppdrag och specifika ansvar. Förskolan och förskoleklassen som central plats för barndom och barns mångsidiga utveckling behandlas med hjälp av tidigare erfarenheter, teorier, aktuell forskning, litteratur, styrdokument och riktlinjer.
Studenternas tidigare erfarenheter, liksom centrala begrepp används som verktyg för att planera och genomföra muntliga och skriftliga presentationer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- utifrån teorier och styrdokument samt tidigare erfarenheter av arbete i förskola redogöra för och reflektera kring förskola/förskoleklass ur ett samhälls- och mångfaldsperspektiv och som miljö för barns utveckling och lärande
- diskutera teorier och aktuell forskning om barns mångsidiga utveckling och lärande samt utifrån egna erfarenheter problematisera förändringar i synsätt, pedagogiskt och didaktiskt förhållningssätt i tid och rum
- redogöra för och värdera innebörden i för hela förskollärarutbildningen centrala begrepp som pedagogik, didaktik, barndom, barns perspektiv och barnperspektiv, aktörskap, delaktighet, meningsskapande, mångfald samt sätta dessa begrepp i relation till tidigare erfarenheter
- utifrån teorier och styrdokument beskriva, argumentera för och visa hur förskolepedagogisk verksamhet och miljö kan organiseras för att främja barns mångsidiga utveckling och lärande
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Pedagogisk dokumentation utgör i kursen ett redskap för att synliggöra tidigare erfarenhetsbaserat lärande och nya kunskaper. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Examinationen omfattar två delar.
Första delen examinerar främst mål 3 och 4 och består i att studenterna genomför dokumentationer i förskoleverksamhet som presenteras och bearbetas i seminarieform.
Den andra delen av examinationen utgörs av en individuell skriftlig hemtentamen.
Hela kursen
Arnér, Elisabeth (2009). Barns inflytande i förskolan: en fråga om demokrati. Lund: Studentlitteratur (95 s)
Barnombudsmannen, Upp till 18 - fakta om barn och ungdom. www.bo.se
Brodin, Marianne & Hylander, Ingrid (1998). Att bli sig själv. Daniel Sterns teorier i förskolans vardag. Stockholm: Liber (120 s)
Dahlberg, Gunilla; Moss, Peter och Pence, Alan (2002). Från kvalitet till meningsskapande: postmoderna perspektiv - exemplet förskolan. Stockholm: HLS förlag (295 s)
Eilard, Angerd (2009). Barndomsbilder i förändring i grundskolans läroböcker. Educare, nr 2-3, Lärarutbildningen, Malmö högskola. (30 s)
Gustafsson, Lars H (1996). Upptäcka livet. Barns, ungdomars och vuxnas utveckling tillsammans. Stockholm: Norstedts (i urval, ca 100 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Havnesköld, Leif & Risholm Mothander, Pia (2009). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Liber (384 s)
Jerlang, Espen (2008). Utvecklingspsykologiska teorier. En introduktion. Stockholm: Liber (i uval, ca 200 s)
Johansson, Eva & Pramling Samuelsson, Ingrid (red) (2003). Förskolan - barns första skola! Lund: Studentlitteratur (200 s)
Johansson, Eva och Pramling Samuelsson, Ingrid (2003). Barns perspektiv och barnperspektiv i pedagogisk forskning och praxis. Pedagogisk forskning i Sverige, årg 8, nr 1-2, 2003 (114 s)
Key, Ellen (1900:1996) Barnets århundrade (nyutgåva med introduktion och kommentarer av Ola Stafseng). Stockholm: Bonniers (238 s)
Lundgren, Ulf P; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2010). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur och Kultur (i urval)
Läroplan för förskolan. Reviderad 2010. Utbildningsdepartementet
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Stockholm: Liber (247 s)
Riddersporre, Bim och Persson, Sven (red.) (2010). Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (i urval)
Skans, Anders (kommande 2011)
Skolverket (2010). Perspektiv på barndom och barns lärande. (233 s) (i urval)
Sommer, Dion (2005). Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad omvärld. Hässelby: Runa Förlag (274 s)
Sommer, Dion; Pramling Samuelsson Ingrid & Hundeide Karsten (2010). Child Perspectives and Children´s Perspectives in Theory and Practice. New York: Springer (i urval, ca 100 s)
Stern, Daniel (2003). Spädbarnets interpersonella värld: ett psykoanalytiskt och utvecklingspsykologiskt perspektiv. Stockholm: Natur och kultur (i urval, ca 200 s)
Winnicott, Donald (2003). Lek och verklighet (3e uppl). Stockholm: Natur och Kultur (240 s)
www.oecd.org
www.skolverket.se
Skönlitteratur/barndomsskildringar i urval
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.
För övriga föreskrifter se Utbildningsplan för förskollärarutbildning.