Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO221A Barndom och lärande: Introduktion (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper om förskolans pedagogiska perspektiv och miljöns betydelse för barns meningsskapande. Kursen syftar också till att studenterna utvecklar grundläggande kunskaper i musikskapande med barn.
Med avstamp i föregående kurs introducerar och behandlar denna kurs förskolans pedagogik. Studenterna ges möjlighet att prova och reflektera över olika pedagogiska riktningar och metoder. Begrepp som pedagogik, didaktik, metodik och educare studeras särskilt. Kursen behandlar också vad förskolepedagogik kan innebära i praktiken. Barns lek, lärande, musikskapande och samspel studeras i praktiska sammanhang och med fokus på barns perspektiv. Inom ramen för akademisk literacy prövar studenterna sin analytiska förmåga genom att beskriva pedagogiska situationer med hjälp av teoretiska begrepp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika pedagogiska och didaktiska perspektiv i förskola
- jämföra olika synsätt på yngre barns lärande
- använda pedagogiska begrepp för analys av barns lek, lärande, samspel och musikskapande
- planera och argumentera för en inkluderande förskolemiljö som inbjuder till utforskande, lek och musikskapande
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, föreläsningar och workshops.
Examinationen består av två prov.
Prov 1. Paper och muntlig presentation (Paper and Oral Presentation) 9 hp
Examinerar mål 1, 2, 3.
Prov 2. Gestaltning av förskolemiljö med musikskapande och skriftlig argumentation (Aesthetic Performance of Preschool Environment and Written Argumentation) 6 hp
Examinerar mål 3 och 4
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergstedt, Bosse & Herbert, Anna (2011). Pedagogik för förändring: frihet, jämlikhet, demokrati. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (243 s)
Engdahl, Ingrid (2007). Med barnens röst: ettåringar "berättar" om sin förskola. Licentiatavhandling i barn- och ungdomsvetenskap Stockholm: Lärarhögskolan i Stockholm, 2007 (111 s)
Tillgänglig på Internet: http: www.buv.su.se/polopoly_fs/1.44669.1320917429!/IOL_Forskning40_Ingrid_Engdahl.pdf
Engdahl Ingrid & Ärlemalm-Hagsér Eva (red.) (2015) Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (288 s)
Holmberg, Ylva (2014). Rösträtt: musik på barns villkor. Stockholm: Gehrman (154 s)
Johansson, Eva (2005). Möten för lärande: pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan. [Ny utg.] Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (247 s)
Tillgänglig på Internet: http: www.skolverket.se/publikationer?id=1830
Löfdahl, Annica, Hjalmarsson Maria & Franzén Karin (2014) Förskollärarens metod- och vetenskapsteori. Stockholm: Liber (188 s)
McInnes, Karen, Howard, Justine, Miles, Gareth & Crowley, Kevin (2011). Differences in practitioners’ understanding of play and how this influences pedagogy and children’s perceptions of play. Early Years: An International Research Journal 31(2), s 121-133.
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Liber: Stockholm (248 s)
Pramling Samuelsson, Ingrid (2001) Utvecklingspedagogik. I: Mikael Jensen (Red.) Lärandets grunder: teorier och perspektiv. Studentlitteratur: Lund (s 39-55).
Riddersporre, Bim & Söderman, Johan (2012). Musikvetenskap för förskolan. Stockholm. Natur och Kultur. (Kap 7)[AE1]
Vygotskij, Lev (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos (111 s)
Åberg, Ann & Taguchi. Hillevi Lenz (2005). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Stockholm: Liber (152 s)
Originaltexter och eventuellt andra källor tillkommer vid kursstart.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål.