Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO224A Barndom och lärande: Literacy (genomgången)
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper i matematik och matematikdidaktik med relevans för förskola. Kursens mål är också att studenterna ska utveckla förmåga att synliggöra, analysera och utmana barns matematiska kunnande, samt utifrån detta kunna resonera kring didaktiska möjligheter.
Inom kursen studeras grundläggande matematiska begrepp och samband med relevans för förskolans verksamhet och med stöd i aktuell forskning. Genom föreläsningar och workshops i seminarieform ges studenten möjlighet att utveckla kunskaper och didaktisk kompetens, däribland musik, för att arbeta med läroplanens mål för barns kunnande i matematik.
I kursen förekommer inslag där studenterna bearbetar och fördjupar kursens innehåll i samarbete med partnerförskolor.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten/diskussioner, responsarbete, workshops, filmade inslag, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Fältstudie och muntlig didaktisk analys i grupp samt individuellt (Field Study and Oral Didactic Analysis in group and individual), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Individuell hemtenta (Individual Written Examination), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4, 5 och 6.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Bishop, Alan (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics. Vol. 19, No. 2, pp. 179-191 (12 s) Tillgänglig på: http://www.jstor.org/stable/3482573?seq=1#page_scan_tab_contents
Björklund, Camilla & Franzén, Karin (red) (2015). De yngsta barnens matematik. Stockholm: Liber (172 s)
Förskola i utveckling – bakgrund till förändringar i förskolans läroplan (2010). Stockholm: Utbildningsdepartementet (23 s) Tillgänglig på: http://www.regeringen.se/informationsmaterial/2011/01/u10.027/
Heidberg Solem, Ida & Lie Reikerås, Elin Kirsti (2004). Det matematiska barnet. Stockholm: Natur och Kultur (342 s)
Helenius, Ola, Johansson, Maria, Lange, Troels, Meaney, Tamsin & Wernberg, Anna (2016). Matematikdidaktik i förskolan. Att utveckla lekfulla matematiska barn. Malmö: Gleerups (156 s)
Jahnke, Anette (2016). Skolans och förskolans matematik. Kunskapssyn och praktik. Lund: Studentlitteratur (184 s)
Läroplan för förskolan Lpfö98 (2016). Stockholm: Skolverket (16 s)
Tillgänglig på: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
Lärportalen: Förskolans matematik (2015). Stockholm: Skolverket
Tillgänglig på: https://larportalen.skolverket.se/#/modul/matematik/F%C3%B6rskola/450_forskolansmatematik
Löfgren, Bitten & Ebbelind, Andreas (2010). Matte-musik. Stockholm: UR
Reis, Maria (2015). Barn matematiserar och lär sig matematik. Stockholm: Liber (124 s)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).