Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO226A Barndom och lärande: Naturvetenskap och teknik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barndom och barns vardagliga villkor genom teoretiskt grundade analyser av empiri.
Inom kursen behandlas olika teoretiska ansatser och kunskapsformer för att belysa barndomsforskningens tvärvetenskapliga grunder och tydliggöra samband mellan empiri, teori, analys och kunskap. Empiri i form av olika barnkulturella uttryck, sociala medier, film och texter analyseras och diskuteras i förhållande till vardagsliv och förskola i lokala och globala sammanhang.
Studenten bearbetar kursens innehåll såväl individuellt som gemensamt med kurskamrater. Inom ramen för en individuell undersökning ges studenten möjlighet att bearbeta ett valt område med stöd i relevant forskning och teori.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för aktuella frågor, begrepp och teorier inom barndomsforskning
- analysera empiri med hjälp av adekvata barndomsteoretiska perspektiv och begrepp
- jämföra och problematisera föreställningar om barn och barndom ur historiskt, socialt och kulturellt perspektiv
Kursen innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, litteraturstudier, seminarier för bearbetning av empiri och teori, argumenterade samtal samt kamratgranskning.
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänt på hel kurs krävs väl godkänt på prov 1.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Corsaro, William A (2017) The Sociology of Childhood. Fourth edition. Los Angeles: Sage Publications (482 s)
Halldén, Gunilla (red.) (2007) Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (200 s)
Metodlitteratur samt internationellt publicerade artiklar tillkommer vid kursens start
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).