Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Inget huvudområde.
Kursen ingår i förskollärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om pedagogik i förskola.
Inom kursen studeras förskolans värdegrund och uppdrag. Utbildning i förskola studeras utifrån ett pedagogiskt perspektiv inom vilket omsorg, utveckling och lärande ses som en helhet. Barns erfarenheter och lek studeras i förhållande till pedagogik och praktik i förskola. Inom ramen för akademisk literacy introduceras studenten till grundläggande referenshantering.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• Redogöra för förskolans värdegrund och uppdrag
• Redogöra för begreppen omsorg, utveckling, lek och lärande samt problematisera dem ur ett pedagogiskt helhetsperspektiv
• Argumentera för barns erfarenheter och lek som utgångspunkt för förskolans pedagogik och praktik
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Skriftlig examination (Written Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig examination (Oral Exam), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
För betyget Väl godkänt på kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Barnkonventionen, FN:s konvention om barnets rättigheter (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64 s.) (tillgänglig på Internet)
Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva (red.) (2015). Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet. Stockholm: Liber (s. 61-222) (160 s.)
Läroplan för förskolan Lpfö 18 (2018). Stockholm: Skolverket (20 s.) (tillgänglig på Internet)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2004). Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande. Diss. Stockholm: Stockholms universitet (247 s.)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & kultur (281 s.)
Åberg, Ann & Lenz Taguchi, Hillevi (2018). Lyssnandets pedagogik: etik och demokrati i pedagogiskt arbete. Andra upplagan Stockholm: Liber (209 s.)
Öksnes, Maria & Sundsdal, Einar (2017). Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia Fortbildning (128 s.)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).